Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 5 november 2012

Zuurdesem, sokken en natuur.

Hoe liep het met mijn g.lutenvrije zuurdesem af? Volgens mij niet helemaal goed al bakte ik er wel brood van maar deed er toch wel wat gist bij omdat ik het niet helemaal vertrouwde.
4 dagen moest ik het voeden en wel op hetzelfde tijdstip en dat vergat ik 1 keer.
De 1e dag zag het er veelbelovend uit maar daarna is het niet meer zo mooi geweest.
Het brood smaakt wel goed dus eet ik het lekker op.
Inmiddels heb ik weer een nieuw desem aangezet, maar dat is dan wel de laatste keer.


Met mijn sokken liep het ook weer anders dan gedacht, de bol woog 98 gram maar ik denk dat het aan de looplengte ligt. Er zat geen bandje om de bol dus breide ik maar gewoon een stel sokken, helaas kwam ik garen tekort en haalde de voet weer af en loste het met een streepje weer op. Dat doe ik wel vaker, een mooie restverwerking.

Toen ik deze week het deksel van de compost bak op tilde viel er een hele klomp wormen naast de compostbak, is het een wonder dat hier zoveel mollen op het erf zijn?







En dan heb ik een vriendje, iedere ochtend als ik aan het aanrecht sta om mijn broodje te smeren komt hij  ook even kijken, elk jaar weer en dan denk ik altijd zou het dezelfde zijn.
























3 opmerkingen:

Judith zei

wat een prachtig vogeltje.
leuk juist die streep in de sokken en prima opgelost. ik heb net weer een paar sokken klaar en ik heb nu alle restjes van alle sokken die ik maakte bijelkaar gezocht. Daar kan ik mooi twee paar sokken van breien . helemaal leuk restjes sokken!

ineke zei

ik gebruikte altijd een deel van de oude desem om weer opnieuw te beginnen, dat gaat veel vlugger!

en streepjes sokken zijn het leukst !!! zowel met breien als dragen!!

Jo enjoh zei

Ineke: Dat was ik ook van plan met het oude zuurdesem nieuw maken maar ik had niet het idee dat het helemaal goed was gegaan vandaar dat ik een nieuwe heb gemaakt.