Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

donderdag 31 januari 2013

Dat noemen ze nou..

stootband.
Deze week toen we op verjaardagsvisite bij de kinderen waren vroeg onze zoon of ik 2 broeken voor hem korter wou maken.
Oké, even passen met de schoenen er onder, een paar spelden erin en in de tas.


De ene is een broek van een kostuum, in de uitverkoop gekocht met nog een broek die ook weer bij het jasje past, dat heeft hij handig bekeken.
Dan komt het, toen ik thuis de zoom bekeek dacht ik dat noemen ze nu stootband. Het band zat zowaar bijna een halve centimeter te hoog. Stootband is aan de onderkant dikker dan aan de bovenkant.


 Helaas zijn de foto's niet perfekt.




Want waar is stootband voor bedoeld, de meesten weten dat natuurlijk wel, dat is om te voorkomen dat de rand van de broek niet zo snel slijt, dus hoord die dikke rand eronder uit te komen, die vangt de slijtage op.



 Nog even een tip voor degene die  ook eens een pantalon korter wil maken, als je de broek hebt afgeknipt, lock of zigzag je de onderrand af maar pers hem dan ook meteen zodat je als het klaar is niet weer over die rand hoeft te persen anders krijg je zo'n ribbel van de zigzag door de broek te zien en dat is niet zo netjes.

4 opmerkingen:

TIO zei

Dat heb je weer goed opgelost dan, nee ik kende het ook niet hoor...

Judith zei

weer wat geleerd! ik wist t niet!

Angie zei

Hallo, sins kort volg ik u, lees ouder berichtjes, kan er vast wel iets van leren. Zo ook over dat stootband. Nu een naaiprogramma op tv, al gezien?
Groeten.

Jo en joh zei

Angie, bedankt voor de tip. Misschien dat anderen er wat aan hebben. Zelf heb ik al een coupeuse en een leidster opleiding gevolgd. Ooit wel les gegeven maar dat is niks voor mij.