Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 11 maart 2013

Door het weer..en en

Door het weer zette ik nog maar eens wat op de pennen. Lange kousen. Het breit heel lekker vlot al is het wel opletten, maar het lukt me zelfs bij de t.v.



De breimachine is ook weer bezet met een zomervestje met een randje van ajour. Heerlijk weer om te breien want de tuin kunnen we toch niet in.

De inlegkruisjes zijn inmiddels verzonden en aangekomen, iets toepasselijks er bij gezocht anders is het zo'n kaal pakketje natuurlijk komt dat ook van de rommelmarkt maar die lagen er al een tijdje.


Wat kochten we zaterdag op de r.ommelmarkt. Natuurlijk mooi garen. Een hele dikke bol van 450 gram en nog wat andere bollen voor 5 euro, was niet echt goedkoop, maar wel voor een goed doel. Er was zelfs al een hesje meegebreid.


 En deze witte waar de pepermolen altijd in staat in mijn lade komt ook van de rommelmarkt maar die hebben we ook al een tijd in gebruik. Hij dient ervoor dat de pepermolen niet omvalt als ik de lade open maar ook om de restanten op te vangen en mijn lade schoon te houden. Ik vond hem eerst wel wat groot maar achteraf bevalt het prima. Weet iemand trouwens waar hij echt voor is?




 4 bierglazen voor 80 eurocent vond Joh nog en een paar slippers voor 1 euro. Ook had hij weer  een broodje mexicano bij de J.umbo van 1. 99 gevonden. Tegenwoordig wordt hij steeds bedankt dat hij ze er uitvist. Het is wel eens anders geweest.

7 opmerkingen:

TIO zei

Mooie sokken en prachtig wat op je breimachine staat, ik kan er echt niet mee werken en hij staat dan ook te koop.
Fijn dat jullie op de rommelmarkt ook weer konden scoren!

Jo enjoh zei

Tio, wat jammer dat je er niet mee overweg kunt, maar het vergt inderdaad tijd, geduld en doorzettings vermogen.

ver-greetmenietje zei

Goed dat jullie weer van alles scoorden op de rommelmarkt!
en leuk dat werkje op de breimachine!
liefs en fijne avond

ineke zei

oww je hebt ook een breimachine!!
ik heb een grofbreier en een fijnbreier.. beiden van brother..
helaas staan ze alweer 12 jaar onder mijn bed opgeborgen, omdat er hier in dit poppenhuisje geen plaats is om ze op te zetten.. maar ik mis ze wel!!!
helaas blijft jongste in mijn beoogde hobbykamer wonen.. ik denk tot zijn 40e ahahah

Jo enjoh zei

Ja en die komt ook van de rommelmarkt.
Het is leuk werk om te doen, maar vergt veel geduld. Ik leer nog iedere dag bij.

Anoniem zei

HJa, je bent er nog en ik ben een oen. Ik zag steeds hetzelfde plaatje en dacht, niks nieuws n=bij Joh en Joh, maar ik vergat door te schuiven naar nieuw bericht, ik heb nu lekker bijgelezen tot de 12e van deze maand. gefeliciteerd met de goede uitslag. Wij mochten hier van 12-12 tot zo ongeveer 10-01 wachten op de bevrijdende brief van de bus, tja, ook medisch personeel heeft vakantie, afijn, t was goed bericht voor ieder die ik ken, dus een zucht van opluchting en met elkaar koffie drinken met een plakje Grunneger kouk, traditie vanaf de eerste keer naar die beruchte bus in de vriendinnenkring. Misschien heb ik een redelijk goed middel tegen die rottige wolluis gevonden, elke twee jaar zitten mijn orchidee├źn plots onder, waait door de open ramen naar binnen, zeggen ze. Ik heb teatree oil en gooide uit frustratie 7 druppels op een liter gietwater, het leek te helpen, onderhoud 2 druppels op 1 liter. Het lijkt er op dat de dikkerds zich uit de plant laten vallen, maar niet ver meer komen, de kleintjes zijn uiterst traag of al dood. Wie weet helpt het echt, misschien smaakt het orchideeblad de wolluizen wel te eucalyptischachtig (denk aan de groene mentholgumsnoepjes), eerst maar eens een jaar uittesten voor ik hoera roep. Verder je breien met de rondbreinaald (of vier of 5 korte sokkennaaldjes en evt. ook nog op zijn Duits, draad over de linkervinger breien. Je hoort altijd dat het minder belastend voor je polsen is, maar dat is alleen als je het echt goed doet. In Duitsland was voor de tweede (of eerste?) wereldoorlog een oproep sokken te breien voor de soldaten. Maar de Berlijnse tramwegmij. wilde breien in de tram verbieden, wegens gevaar van verwonding voor andere passagiers, dit moeten dan wel langere naalden zijn geweest dan sokkennaaldjes. Misschien zijn ze daarom net kortere naalden gaan breien daar dan wij hier gewend zijn, of met de rondbreinaald voor sokken. In ieder geval, met de langere sokkennaalden hebben we de het gewicht van de sok aan de naalden hangen, maar dat wordt opgevangen door de rechternaald onder de rechterarm te klemmen. Met de kortere sokkennaaldjes kan dat niet, helemaal niet met de rondbreinaald. Daar rust het gewicht van de sok in je schoot en daaruit volgt dat je de handen bijna op heuphoogte hebt of zittend maximaal op taillehoogte. Zo kun je gemakkelijker breien met de rondbreinaald, dus als je de naalden zeg maar op of net onder de meiden hebt, dan word je te gauw moe en hangt de sok als een loden gewicht aan de naald(en).
Misschien zijn de muizen die de pinda met draad en al weghalen wel een steenmarter of boommarter. Onze buren hebben schade van de klimop, er zitten wel 15 mussennesten in en ook heel wat merels, zelfs het dakleer maken ze kapot. Wij denken dat dat het gevolg is van de steenmarter, die wij een aantal keren in de spouwmuur hoorden van ons huis (er bleek een roostertje open te staan, zo'n kiepgeval, en die de bougiekabel van mijn auto had aangevreten. (Misschien ook maar teatreeoil op smeren of op de automatten, wie weet). In ieder geval was de dode merel met aangevreten nekje ook een slachtoffer van Mr.of Mrs. Steen Marter. Ik kocht vlak bij Omah in de kringloop drie Keltum pleet voorwerpen waarvan ik er thuis al van elk een had, samen 4.50 euro. Loodgrijs en blauwzwart en onder de corrosie, een bi- otex badje en wat zilverpoets en nu heb ik een hee; mooi groepje. Een vrijwel nieuwe (oud model) mixer, de mijne had een grote scheur van het vallen en het andere merk van de kringloop bevalt niet echt, ligt op voorraad te wachten tot hij gebruikt moet worden. Een wafelijzer voor 4 euro, splinternieuw en zoon kan heerlijke wafels bakken en nog wat huishoudelijke nuttige voorwerpjes. Maar net als bij jou, ik heb nu bijna alles wel en kringlopen is minder spannend als ze er zo'n nette winkel van maken. Een oud kindeluieremmertje past precies achter de bijrijdersstoel en kan met kattebakgrit achterin de auto als het weer zulk vochtig weer wordt (hinderlijk bij de f(j)ord dat ze zoveel vocht binnen laten). Zo, ik heb je weer bijgepraat, MA.

Jo enjoh zei

Mooie tips M.A, leuke koopjes deed je. Zelf heb ik nog spijt dat ik niet de vleesmolen kocht voor 3 euro die op mijn keukenmachine past.