Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 15 april 2013

Vis, soep en..

Om nog even terug te komen op de vis waar ik zo misselijk van werd, heb ik onderzoek gedaan en M.A anoniem je hebt helemaal gelijk. Het ging hier om koud gerookte vis ( wordt gerookt tot 30 graden) en die blijft rauw. Gerookte makreel is warm gerookt (verwarmd tot 70 graden) dat is gare vis.
Het had niks met de datum te maken want die was nog wel goed.

Dan maakte ik de tomatensoep vandaag. Het recept komt van deze dame http://onsnestachterdekerk.blogspot.nl/


Zij heeft een groot gezin en het recept was voor 10 personen maar wij zijn met 2 dus deelde ik het recept eerst eens door 4 maar het was nog wel een pan vol dus deed ik de helft in de diepvries. Het mag blijven van Joh het was dan ook erg lekker en eenvoudig te maken, ik deed er balletjes gehakt in en heb het niet gezeefd. Bedankt S. voor dit heerlijke recept  Vroeger maakte ik het ook wel eens maar dan vond Joh het nooit lekker dus dan maak je het niet meer.

Verder kocht ik vorige week zaterdag op het eind van de r.ommelmarkt nog een b.roodbakmachine, ik kon niet begrijpen dat hij daar nog stond want hij zag er als nieuw uit. 



Eerst even goed er in gekeken en toen werd het al snel duidelijk, er konden maar 2 broodjes in worden gebakken van 500 gram, voor mij niet erg want ik hoef er maar alleen van te eten.


 Plots komt een man op me af en die zei tegen me, Hij ziet er goed uit mevrouw hij komt bij mij vandaan. Als u wilt kunt u het brood komen proeven wat ermee is gebakken want mijn vrouw heeft er deze week nog in gebakken.
Ik zei toen waarom hebt u hem dan weg gedaan als hij zo goed is. Het antwoord was dat het brood nogal zwaar is en zijn maag daar niet tegen kon.
Voor 3 euro kocht ik hem.
Thuis gekomen las ik in het boekje dat er ook een grote broodbak in kan van 1250 gram, kosten 15 euro.
Zegt Joh dan koop je als je er 1 ziet toch nog 1.
Nu zullen jullie wel denken ze had toch al een b.roodbakmachine? Ja maar daar was al veel mee gebakken en het is de beste die ik tot nu toe heb gehad maar wel 2e hands dus als hij het begeeft staat er alvast een nieuwe klaar op de vliering.
 Inmiddels heb ik  2 broden met de nieuwe gebakken en dat ging heel goed.

Wil het toeval dat er inmiddels nog 1 bij gekomen is, ja erg he. Ook voor 3 euro.
Zaterdag gingen we op nieuw naar de r.ommelmarkt en ik zag hem wel staan maar dacht dat is niet het goeie merk dus keurde ik hem geen blik waardig. Een poosje later draaide ik me om en zag ik Joh daar met de machine onder de arm staan en ik dacht het is toch niet waar. Ik vroeg aan hem heb je hem gekocht? Ja zei hij. Maar liefje dat is toch niet het goeie merk.


Bij de auto aangekomen toch eens in de machine kijken en warempel daar zat precies  het zelfde bakblik in die ook in de andere past. Zo heb ik plots 3 broodbakmachine's voor 9 euro. Deze was ook bijna nog als nieuw. Ik denk 1 keer mee gebakken en mislukt en weg dat bakbeest.                                                                     

6 opmerkingen:

TIO zei

De soep ziet er heerlijk uit!!

Jolanda zei

Broodbakkers zijn ook een echte hype geweest: veel mensen schaften er één aan en deden er na een paar keer niks meer mee.
Mooie bof voor jullie.

Anoniem zei

Bij sommige bedrijven zijn ze van het kerstpakket overgestapt op een keuzelijst. Daar staan dan een aantal voorwerpen op, die je baas bij de groothandel kan bestellen. Je vinkt aan wat je graag hebben wilt. Maar soms staan er alleen dingen op die je al hebt en dan is die broodbakmachine een betere keus (nieuwsgierigheid?) dan een derde accuboor of de concurrent van de s. en seo. Het is weer de juiste tijd om het eenmaal geprobeerde apparaat te dumpen, opruimers houden iets maximaal drie maand vast, verzamelaars soms tot hun dood. De rommelmarkten hier hebben verkopers met antiek, tenminste als je de prijzen hoort, ze gaan bijna met hun hele voorraad weer naar huis, omdat ze zo duur zijn. (fijn dat ik het goed had betreffende de vis, van haringkoninkjes weet ik het niet, maar ik denk dat dat dezelfde zijn die jij hebt gegeten). MA

ver-greetmenietje zei

Wat een koopjes weer!Mmm, die soep ziet er lekker uit!
liefs

ineke zei

wat een leuke koopjes komen jullie toch altijd tegen! hier ook alleen maar goud op de 2e hands markt en winkels ahahah nieuw kopen is soms zelfs goedkoper!
en ik ben gek op soep.. maakt niet uit welke!!
ik ga eens even naar dit recept kijken. en lekker dat je zo'n grote pan had gemaakt, is altijd handig om in de freezer iets te hebben wat je alleen hoeft te ontdooien op een dag als je je niet zo lekker voelt of zo.

Judith zei

helemaal leuk hoor die broodmachines!|en die soep wil ik ook wel een proberen.