Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 29 juli 2013

Kookboeken en k.ringloop.

Als ik iets kook wat ik lange tijd niet meer heb gemaakt
komt altijd het oude boekje wat ik kreeg in de 1e klas van de huishoudschool tevoorschijn.


Zo wist ik niet meer precies hoe ik bessenjam maakte
omdat ik eigenlijk altijd aardbeienjam maak. Dus even spieken.
Het boekje zat ik te berekenen gaat al 45 jaar mee.
De plaatjes zijn zeer nostalgisch.
Neem nou de bloemkool, zo maakte ik hem vroeger altijd met een sausje
en een snufje nootmuskaat uit een potje, tegenwoordig hebben
we altijd de rasp en een bolletje nootmuskaat.


Een roux maken vond ik altijd leuk en het maakt het gerecht af.
Wie geen roux kan maken is geen goede kok heb ik weleens gehoord.
Tegenwoordig eten we de bloemkool puur zonder saus
om maar niet te dik te worden.


De sla eten we nog wel een beetje op die manier
maar de tomaat wordt soms vervangen door paprika en olijven
of geraspte wortel en vaak ijsbergsla omdat die langer vers blijft.

Mijn sla.
Ook staan alle appel en peren rassen erin
en in welke tijd van het jaar ze verkrijgbaar zijn.



 

Uit dat boekje heb ik het koken dus geleerd.
Het is nog altijd een leuk naslagwerkje al kreeg ik later van mijn schoonvader
een kookboek op mijn verjaardag die ik ook nog heel veel ter hand neem maar inmiddels ook al 35 jaar meegaat. Voor deze gelegenheid het kaft wat ik er toen om heen deed er even afgehaald.


Iets heel anders. Ik was al lange tijd op zoek naar een onderjurk en kon maar geen vinden. Ja alleen voor dikke dames en voor naar mijn gevoel oude dames. Toch zag ik deze week weer zoeen hangen en besloot hem voor 1,50 te kopen.


Inmiddels heb ik het bovenste deel er af geknipt, tunneltje voor elastiek erin gemaakt en er een mooi half onderjurkje aan over gehouden. 



4 opmerkingen:

TIO zei

Wat leuk om te zien die boekjes, dat koester je nu nog extra omdat het al zolang mee gaat he, heel leuk.

ineke zei

leuk.. die nostalgische kookboeken!
ik heb een oude die je kreeg als je lid werd van de margriet.. die was ooit van mijn moeder. zelf heb ik er eentje van de libelle. die van mijn ma is 50 jaar oud en die van mezelf 40.
ik kijk er alleen in als ik bv oliebollen wil maken of asperges of zo.. voor de rest zweer ik bij het grote joodse kookboek van claudia roden. zo'n leuk boek.. gelardeerd emt fotoos van haar familie uit de hele wereld en anecdotes en recepten van tantes uit rusland, noordafrika, india en nog veel meer landen. de oosterse tantes hebben mijn voorkeur.. heb nog nooit zo'n teleurgesteld publiek op een verjaardag gehad , toen ik eens jiddische recepten had gemaakt hahaah mijn familie houdt meer van pittig en gekruid.. niet van grijze visgerechten..
enne.. ik ben juist op zoek naar een zwarte onderjurk in maat 52.. nergenssssssssssssss te vinden!!! onderjurken zowiezo zijn blijkbaar uit de mode.. maar ik haak rokken en daar MOET een onderjurk onder ahahha

Jo en joh zei

Ineke, ik heb ook nog het kookboek van mijn moeder, 1 gekregen bij de Marion, naaitijdschrift vroeger.
Hier hangen wel vaak grote maar nooit zwarte. Ik ga er eens opletten wie weet.

Liesbeth zei

Die oude kookboeken vind ik leuk om in te kijken,zelf heb ik er hier ook eentje liggen van mijn grootmoeder,blijft een mooie herinnering!

Liefs,

Liesbeth