Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

vrijdag 9 augustus 2013

Kapucijners.

Vorig jaar aten we voor het eerst verse kapucijners.
Ik had er nog nooit van gehoord, kende ze alleen gedroogd.
Het is zo lekker.


Gelukkig hebben we veel in de tuin
dus blijft er ook nog wel wat over om te drogen.
Het is een heel snel recept.

Je bakt 2 gehaktballen rul,


 Doe er 2 gesneden uien bij en bak het nog even door lekker uit eigen tuin.







 1 of 2 gesneden paprika's en een paar blokjes spek van de slager,  deze  heeft veel meer smaak dan de blokjes van de supermarkt, erdoor even laten pruttelen op een zacht pitje.
 Wij zijn echte aardappeleters daarom deed ik er gekookte aardappelen bij
 maar rijst zou net zo goed kunnen.



 Om het wat pittig te maken doen we er een beetje sambal door. Erg lekker. We aten het zelfs 2x deze week  met rode en gele paprika.


 Gratis perziktoetje na.


 Hiervoor hadden we een paar keer spitskool
 dat kwam door de verkoper op de markt die grapjas.
 Ik wou graag 1 spitskool en riep de man na:
 graag een kleintje! Kreeg ik er 2.
Het lijkt wel op een koekjesreclame van eerder.
Zeg maar nee dan krijg je er 2. 

6 opmerkingen:

Jolanda zei

Lekker hè?
Ik dacht ook altijd dat kapucijners bruin waren maar ze zijn groen.
Ik doe ze ook rauw in de vriezer, net als erwten.
SPitskool.. lekker. Wij hebben het van de week ook op, uit eigen tuin. Ik roerbak het tegenwoordig ook vaak.

TIO zei

ik kan niet zeggen dat ik ze al heb gegeten...

zeeuws knoopje zei

Ziet er mooi uit!
Spitskool is hier sinds kort ook favoriet, ik bak eerst spekjes uit, daarna wok ik de fijn gesneden spitskool in het spekvet, daarna een blokje erdoor uit de natuurvoedingwinkel (provencaalse kruiden). Heerlijk!

Jo en joh zei

Jolanda en Zeeuws knoopje: Spitskool maak ik altijd met een gefruite ui daarop de gesneden spitskool met kerry, langzaam stoven. Erg lekker.

ineke zei

heerlijk kapucijners!!!!!
je recept lijkt me lekker.. , ik eet alleen het spek niet. maar kapucijners hoeven net als bonen geen vlees, dus ga ik het een keertje zo maken.

Jo en joh zei

Ineke: Dar spek maakt het nou juist zo lekker. Er is ook wel mager spek. Waar koop je verse kapucijners? Hier zie ik ze nooit in de winkels.