Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

woensdag 30 oktober 2013

Het was een... en

Het apparaatje wat ik liet zien is een stop apparaatje.


Je stopt het blokje hout in de sok onder het gat en plaatst het ijzeren gevalletje er aan de buiten kant om heen.  Je zet de spijltjes recht op en begint aan de onderkant met een klein steekje in de sok vervolgens om een spijltje de draad en terug naar de onderkant, weer een klein stekje net zolang tot de spijltjes vol zijn. Dan begin je aan de zijkant met een kleinsteekje, zet de spijltjes naar rechts en steekt in 1 beweging de draad er door. Dan de spijltjes naar links zetten en weer de draad door halen. Het is net als met weven. 


Zulke knollen van gaten hebben wij trouwens nooit, ik rijg ze meestal door als ze dun zijn. En de stoppen moeten wel onder de voet blijven.
Dit was mijn eerste proefje. Ik moet nog wat oefenen.


Dan deze week maar weer eens een sok opgezet. Ik zag een leuk motiefje maar het was zo beroerd omschreven dus maar oefenen en kijken of ik het voor elkaar zou krijgen. Dat lukte eindelijk na een aantal toeren.


Het werd een sok met een dubbele hiel en teen. Ik was anders niet zo kapot van de dubbele hiel omdat wij daar de sokken nooit stuk hebben. Toen bedacht ik waarom ook niet het deel onder de voet dubbel te breien want daar zijn ze bij ons meestal stuk. Het is even lastig breien met de minderingen maar het lukte. Bij de teen was dat hetzelfde probleem. Ben benieuwd of het bevalt. 
Wil je het steekje ook breien? Het is niks anders dan 2 steken recht, 1 steek avrecht afhalen 1 steek recht, draad naar voren om de pen en de avrechtse steek overhalen, 2 recht, 2 avrecht 2 recht dan weer 1 steek avrecht afhalen, 1 recht, draad naar voeren over de pen en de avrechtse steek overhalen enz.
De volgende toer 6 recht, 2avrecht breien. Deze 2 toeren steeds herhalen.



4 opmerkingen:

TIO zei

Oh, je bent er al uit, fijn! Hopelijk vlot het oefenen ermee goed

Vlierbloesem zei

Jij bent echt een fantastische handwerkster!

Anoniem zei

Dat stoppen mnet dat dng had ik door, maar de methode niet, daarom zat ik daar nog over te denken. Ik dacht: je hangt een kant van het gat met de nog goede steken over die naaldjes en gebruikt het hout als een soort van maasbol. Het apparaatje heeft dus een uitgebreidere werking. Ik maas ook liever dunne plekken dan te stoppen (vertikte op de ULO een gat in mijn breiwerk te knippen, de juf had ons ook een gat kunnen laten maken en een deel van het werk met naaigaren dun kunnen laten breien. Ik bood nog aan een zwarte sok met een knol van een gat van mijn vader te stoppen, veel moeilijker dan wit op wit, maar nee hoor, het moest in die perfect gebreide lap. Nou, mooi niet dus, ik heb de lap nooit teruggekregen, de rest van de klas ging et hin - met permissie - knoei en broddelwerk naar huis. Mijn moeder en tantes keurden gelukkig thuis mijn stopwerk op "echte"gaten en gaven een 9. Je kunt op de plaatsen waar sokken altijd extra slijten ook handnaaigaren no. 50 meebreien, kun je altijd over mazen. MA

Willy Kooiman zei

Allereerst complimenten voor uw gezellige blog! Wij zijn ook regelmatig in kringloopwinkels te vinden. Heerlijk is dat, je vind er altijd wel iets. Kopen we een keer kleding in een gewone winkel dan is dat afgeprijsd anders laten we het gewoon hangen. Geen problemen mee.Het sokkenstop apparaatje kende ik niet, ik brei erg veel sokken (mijn blog: www.sokkenreus.nl) en stop ook onze sokken. Ik ga dat eens zoeken in de kringloopwinkels of marktplaats. Zou het graag willen hebben. Ik zet uw blog bij mijn favorieten, leuk om u te volgen. Hartelijke groeten,Willy