Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 21 oktober 2013

Speculaas en appels.

Vrijdag voor het eerst glutenvrij speculaas gebakken.
Dat viel eerst nog niet mee om die deegjes uit de plank te krijgen.
Ik had me er ook niet in verdiept verder.


Het recept haalde ik van internet en daar rolden ze het deeg op om koekjes eraf te snijden.
Maar wat is er nou mooier om leuke figuurtjes te bakken.
Wat had ik gedaan? Eerst de plank met boter ingesmeerd en daarna wat meel erin,


maar dat moest helemaal niet boter erin.(weet je nog dat ik dacht en met mij meer dat de plank in de oven moest)
Dus deeg er weer uit, plank afgewassen
en toen begon ik opnieuw met 2x bloemen van de plank met hetzelfde meel
waar ik het deeg mee maakte. Dat ging iets beter maar soms braken ze doormidden
of hier en daar bleef een hoekje in de plank zitten. Ik was nog niet tevreden.
Wat is internet dan handig.
Terwijl ik het deeg wat aan elkaar plakte en de eerste lichting in de oven schoof  keek ik snel even op internet wat de oplossing was en dat was maizena, ja dat is net iets gladder.


Toen ging het heel gemakkelijk. Helaas waren de figuren na het bakken wat vervaagd, ik heb begrepen dat er dan teveel suiker in zit. Inmiddels het recept aangepast.
Maar er was nog een probleem ik had maar 1 bakplaat dus moest ik 4 keer bakken.
Zaterdag was er rommelmarkt en jawel hoor daar lag hij een mooie glazen bakplaat voor 50 eurocent.


Ik twijfelde aan de maat maar nam hem toch mee, om de prijs hoefde ik het niet te laten.
Hij paste inderdaad niet zoals mijn eigen want hij had geen randen om hem er in te hangen.
De andere kun je op een rekje zetten of er zo in hangen zonder rekje, (zie 2e foto)
dus nu kan de oude hangen en de andere past op het rekje wel, probleem opgelost voor een leuk prijsje. Ik ga ze snel nog eens maken want ze waren erg lekker, dan met amandelschaafsel erdoor.


Dacht ik in het voorjaar nog dat er geen appels aan onze bomen te zien waren?
Helemaal niet goed gezien, we haalden er vorige week een mand vol elstars af en ook nog goudrenetten.


Inmiddels al wat appelmoes gemaakt en een appeltaart.
De appelmoes deed ik dit keer in potten i.p.v in de vriezer, scheelt weer ruimte en potten zijn er genoeg. Grote en kleine. Thuis ben ik de enige die het eet dus vind ik een kleine erg handig.

                                                                                              
Dan wil ik deze leuke site nog even onder de aandacht brengen.
Klik klik   Voor bakster en tuinierster erg goeie uitleg.

9 opmerkingen:

zeeuws knoopje zei

Ziet er lekker uit, je speculaas! En.. Al doende leert men!

Jolanda zei

speculaasjes bakken staat ook nog op mijn wensenlijstje. Van lieverlee is het hier weer wat rustiger geworden, dusss... die handige tips van je neem ik mee!

Judith zei

jammie zeg ben benieuwd hoe snel je trommel leeg is..ik hoorde ook dat de liddl nu glutenvrij macaroni verkoopt voor iets van 1.30 euro, maar dat wist je vast al.je weet vast alle koopjes wel te vinden.hier ben ik de taart enz even zat... alhoewel de appeltaart van goudreinetten heerlijk was maar na 3 keer verjaardag vieren in 9 daGEN MET APPELTAART STEEDS IS het nu wel even mooi geweest...nu weer tijd om te handwerken.. jippie.. hup ik moet flink mijn voorraad eens verkleinen. en mooi alles opbreien....

ineke zei

ik heb zo zitten lachen om je boter in de plank en denken dat dit zo in de oven moest..
dat deed mijn moeder namelijk ook zo vaak vroeger! ieder jaar weer beging ze die fout.. waarschijnlijk omdat ze alles vlug vlug vlug deed, zonder er echt bij na te denken. eigen gemaakte speculaar met of zonder gluten is de heerlijkste die er is.. ik proef en ruik zo de heerlijke dikke plaatspeculaas van mijn oudtante anna.. jammer dat haar recept met haar het graf in is gegaan.. nooit ergens zulke heerlijke speculaas gegeten!

Jo en joh zei

Judith, ik hou helemaal niet van macaroni, spagetti en dat soort. zou het komen juist door die gluten die er in zitten. Doe mij maar rijst.

Anoniem zei

Wat leuk om te horen van die maizena, dat probleem heb ik ook steeds. Ik had om die reden al bijna mijn speculaasplank weggedaan.. Ik ga het binnenkort weer eens proberen.
En lekker die appels! Er gaat niets boven versgeplukte appels, vind ik zelf.

Groet D.

Anoniem zei

Ha, droogkokende snelkookrijst van lidwientje werd, ook met een nieuw pak, kleefrijst, die dus nooit weer (wel makkelijk voor Japanse sushi).Kringloopvondsten: vijf naaimachinenaalden in twee doosjes, die aan elkaar waren geplakt voor 25 cent! Een goeie puntenslijper, klein rechthoekig van aluminium, ik heb zelf net zo een, voor de HisVer 25 cent, maakt mooie scherpe punten em we schrijven daar veel met potlood, vanwege onvervangbaar materiaal en uitgummogelijkheid in tegenstelling tot balpeninkt. Dat zijn leuke vondsten. Verder, in navolging van kaars in kopje idee zijn er ook speldenkussentjes in kopje. Ik zoch en vond eierdopjes en heel maffe andere kleine "containertjes", 10 cent per stuk. Leuk als weggeefhebbedingetjes, dot fiberfill, leuk lapje er om heen, in potje, vaasje etc met een dot uit het lijmpistool vastplakken, een paar kleurige nopspelden uit het volle doosje voor 15 cent er in en klaar is kees. Voor de Knittens (gebreide katjes ten bate van dierenasiel) patroon op het net, ga ik toch de staart breien, een gepunnikt staartje valt heel zielig om. Judith hierboven, ipv appeltaart kun je toch ook (stoof)perentaart maken (eerst even halfgaar koken) of abrikozen (eerst weken) of pompoen (pumpkin), lekker met kokosstrooisel. het robotwoord eindigt op heup, notabene.MA

TIO zei

Oei, dit blogje heb ik niet gezien... :-) Die speculaas ziet er heel lekker uit!
Ik wou ook even vragen of jij volger bent van een ander blog van sandra waar haar gewone blog, 'ons nest achter de kerk' is verwijderd...

Jo en joh zei

Helaas weet ik dat ook niet, ik heb geloof ik nog wel haar mail adres. Als je belang hebt mail ik het even toe, laat maar horen.
Ik heb ook al gedacht haar een mail te sturen. Fijne zondag.