Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

donderdag 28 november 2013

Het hoeft niet duur te zijn en knijpertje.


Koop een lekkere rode kool kosten 0,99 eurocent was die van mij.


Snij er een hoekje (0,33 eurocent) af genoeg voor 2 personen en leg de rest terug in de groentela.
Snij het in reepjes en doe het in de pan, voeg een beetje suiker, zout, kruidnagel en een handje
vol rijst toe daardoor wordt het wat smeuiger.


Een beetje water erop en koken maar tot het zacht is.
10 minuten voor tijd een appeltje uit eigen
tuin er boven raspen en doorroeren en meer is het niet.


Wat hebben huisvrouwen toch eigenlijk een mooi bestaan.
Als het appeltje geraspt is eet ik lekker de rest op.
Zo kunnen we  nog 2 keer van die kool eten dus hoe duur moet het zijn.
Je kan er ook een ui in doen voor de afwisseling
en zo zullen er vast nog veel meer recepten zijn.
In rauwkost met prei is het ook heerlijk.


Lekker ite zeggen wij in het Fries.


Ik kwam dit knijpertje ook tegen daar sluit
ik mijn zak met rijst mee af. Deze zomer gevonden op de markt.
Eerst wel even afgewassen. Het is het uiteinde van een kledinghanger.
Dit knijpertje heeft veel meer grip dan een gewone knijper.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

t zal wel Noord Drents zijn, maar mijn recept voor rode kool (en dat van veel plaatsgenoten) kom ik nooit tegen: zo gaar koken als je wilt, zonder zout! afgieten tot er nog maar de helft van het kookwater over is en dan zuiker en azijn toevoegen in de verhouding 3 tot 2, een minuutje nastoven en smullen maar. Geen appel, geen ui, geen kruidnagel, ons drenten bennen zuunig en meer dan suiker en azijn zat er bij veel mensen zonder tuind dan ook niet bij (vroeger was de verhouding 1 op 1, we zijn lekkerbekken geworden met elkaar, zei de buurvrouw). Wel op eigen risico proberen met een heel klein beetje kool , want niet ieder is hier liefhebber van, het kan ook met witte kool. Misschien iets voor dat ene gezinslid dat andere rode kool niet lust? MA

Vlierbloesem zei

Jammer, reade koal ite wy hjir nét..

Jo en joh zei

Werom net, it is sa lekker en gesun.

ineke zei

heerlijk rode kool.. wel eet ik zelf al 3 ons per keer..ik rasp het en kook het gewoon in 20 minuten gaar met alleen een geraspt appeltje erdoor.. wel bak ik ondertussen in een koekenpan een ander appeltje in schijven in de roomboter (is keramische pan, dus een dobbelsteentje roomboter!) goudbruin en strooi er kaneel over.. dat oogst zoooo luxe hahah zo wordt rode kool haute cuisine!!