Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 16 december 2013

Breien en..

Mijn trui is klaar en ik ben heel tevreden over de hals afwerking.
Aan de voorkant en aan de achterkant is het mooi afgewerkt.


Inmiddels heb ik dat onderdeel goed in de vingers.
Voor heen zat ik iedere dag achter de naaimachine maar dat wordt steeds minder door de aankopen bij de kringloop.
Ik leerde naaien bij de nonnen en dat was een gedegen opleiding waar ik nu met breien ook
weer voordelen van onder vindt.


 Op de machine breien moet ik echt nog leren want ik kom steeds weer andere problemen tegen.

Hoe gaat het in zijn werk die hals. Dit is ook voor handbreiers handig maar ik denk dat die dat wel weten.
Ik brei de trui en hecht langs de hals alles af, voorheen liet ik die steken staan en breide ze af met een andere draad.
Nu draai ik het om. Ik brei de halsboord, daarna 1 toer recht en dan afbreien met een restkleur.


Daarna met een stiksteek de boord aannaaien. Wel goed opletten dat je in de steek steekt
en niet ernaast want dan rafelt de boel af.




De werkdoek is ook klaar met een gedeelte smoezelig garen.
Op de foto zie je er niks van dus eerst in de was.


Dan nog een g.lutenvrij kerstbroodje gebakken met gedroogd fruit rozijnen, kokos maar zonder amandelspijs. Inmiddels weet ik hoe je dat moet maken, helaas had ik de ingrediënten niet in huis dus volgende keer dan maar.


Ook nog een kleiner kransje gebreid in het groen, ik had er graag 2 gehad maar helaas niet genoeg groen garen van dezelfde kleur.


Mijn restjes jus bewaar ik in de vriezer meestal in een bekertje maar bij gebrek aan bekertjes
nam ik een bakje van de koekjes, altijd handig voor de zuurkool of boerenkool.


8 opmerkingen:

TIO zei

Die ziet er heel mooi uit! knap gedaan en die bakjes zijn zeer handig zo

Anoniem zei

Geen spijs in je brood, geen nood. Hier houden ze niet van de gifgroene en robijnrode franse vruchtjes en de stukjes sinaasappel- en citroenschil in de kerststol. Bovendien knoeit die poedersuiker er op zo. Maar de bakker bakt heerlijk krentenbrood, extra gevuld, met alleen extra krenten, ook rozijnenbrood. Dat kopen we met een half pondje spijs van de bakker erbij. Sneetje brood, klontje spijs uitsmeren en dan voor de liefhebber daar overheen roomboter, helemaal zoals wij het zelf willen. Mooie haldrand heb je gemaakt, ziet er perfect uit. Ik naai en brei op het ogenblik poppenkleertjes, van grote kleuterpoppen, iets groter dan baby born tot Barbie, de naaikleertjes vermaak ik gedeeltelijk naar eigen wens, gedeeltelijk van patroon. De breikleertjes van poppenpatronen of uit oude 3 suisses e.d. voor peuters en dan met dun garen en breinaalden van 1 tot max. 2,5. Reken maar dat je dan ook uitdagingen tegenkomt, probeer maar eens de pijp van een skinny jeans voor Barbie weer met de goede kant naar buiten te draaien, nadat je met de hand de mininaden van de heel dunne jeansstof hebt omgeslingerd, 1,5 mm naad, daar heeft het naaimachien niet van terug. Ik ga een paar patronen voor breispul voor poppen bestellen bij Maalfrid, een Zweedse/Noorse? ontwerpster die tenminste begrijpt dat mooi voor poppen betekent niet boven naalddikte 2,5. Er is heel veel keus en ik wil eigenlijk een basisgarderobe van drie patronen, zodat ik dar zelf op kan variëren. Ze heeft ook patronenboeken, maar helaad alleen in het Scandibavisch. Ik heb de vrieskast opnieuw ingedeeld, weet ik wat er nog moet komen voor de kerst. Ik wilde hem eigenlijk ontdooien, maar het is buiten te warm on de diepgevroren producten twee uur daar neer te zetten onder een laken. CVoorlopig vlees en snert genoeg! MAL

Jo en joh zei

Spijs van de bakker. Ja heerlijk maar niet voor g.lutenvrij. Pas op met kruisbestuiving. Jij hebt daar natuurlijk geen problemen mee.
Momenteel brei ik met de hand voor de poppen maar ga al eens zoeken naar kleertjes voor de breimachine.

Vlierbloesem zei

Wat heb je dat mooi gedaan! Mijn mama is ook Coupeuse (leidster A) Ik vind je trui ook erg mooi~!

zeeuws knoopje zei

Wat een handige tip,van de koekjesverpakking!

Jo en joh zei

Vlierbloesem. Dat is altijd handig. Ik heb ook nog 1 van Leidster-A, alleen ik geef geen les.

ineke zei

een goeie opleiding waar dan in is nooit weg!!!
ik heb mezelf gewoon alles geleerd.. breien en haken deed ik al op de kleuterschool.. naaien deed ik later met de hand.. en veel later kreeg ik een trapnaaimachine, ik wilde dat ik die NOOIT had weggedaan..
patronen snap ik helaas nooit.. dus ik maak gewoon alles na van open geknipte oude kleding.. alleen is het lang geleden dat ik wat genaaid heb.. ik zat toevallig te denken aan een zak met tshirts in grote maten, of ik daar iets babyachtigs mee kon.. ik heb dr geen ahast mee.. het idee moet rijpen in mijn hoofd!

Birgit zei

Der Pullover ist sehr schön geworden ! Und Dein Weihnachtsbrot sieht sehr lecker aus ! Tolle Idee mit dem Einfrieren, so braucht man nicht extra eine Dose !
Liebe Grüße,
Deine Birgit