Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

dinsdag 31 december 2013

De laatste dag.



Weten jullie nog toen mijn eerste blog de lucht in ging waarom dat was?

Toen we beiden stopten  met werken moesten we behoorlijk inleveren
Joh stopte op zijn 60e en ik een half jaar later om even te kijken of dat wel kon.
Joh zei na de berekening komen we maandelijks 300 euro tekort. Oei dat is nogal wat. Inmiddels zijn we 6 jaar verder.
Nog geen moment hebben we spijt van de beslissing dat we zijn gestopt en minder  inkomsten hebben.
Inmiddels zijn die inkomsten weer 100 % door het pensioen dat Joh sinds vorig jaar krijgt.

Hadden we het slecht? ach welnee we hebben het nog nooit zo goed gehad.
We hebben zelfs nooit van onze spaarcenten gebruik hoeven maken.
Alles hebben we kunnen doen wat we graag wilden.

Hoe deden we dat dan?

1 auto ging de deur uit, dat was al een grote kostenpost minder.
Doordat ik niet meer werk, maar eigenlijk nog wel moet, krijg ik nu nog aanrecht geld.
Geen reiskosten meer en vast nog premie's die niet meer afgedragen hoefden te worden.
Onze autoverzekering werd aangepast omdat we geen nieuwe auto meer hadden. Zo waren er vast nog meer.

Verder pasten we ons koopgedrag aan en hadden meer tijd om eens naar de r.ommelmarkt
 of k.ringloop te gaan wat ik anders ook wel eens deed toen we hier kwamen wonen.
Nu hebben we veel meer tijd om dingen te repareren, breien, naaien, tuinieren maar vooral
 genieten van het leven.

Joh zei toen ik weer ging werken, je moet het geld dat je verdiend niet in het huishouden steken
 maar spenderen aan dingen waar je lang plezier van hebt.

 Zo liet ik mijn gebit mooi maken nadat ik in mijn jeugd mijn voortanden had verspeeld
 door een ongelukkige val.
 De tandartsen zeggen nu nog altijd, zo mevrouw u heeft goed geïnvesteerd.
 Dus daar pluk ik nu na 34 jaar nog de vruchten van en zo zijn er meer van die dingen.
 De caravan bijvoorbeeld is ook zo'n project waar we nog steeds gebruik van maken inmiddels
 is hij 20 jaar oud maar door goed onderhoud kan hij nog best een aantal jaren mee.
 Ik was dus nooit gewend om het geld te verbruiken en dat maakte het niet moeilijk om te stoppen.

Nu we gewend zijn om t.weedehands te leven zeggen we nog wel eens wat verspillen mensen toch veel onnodig.
Vroeger had je geen k.ringloop helaas.

Heel vaak hoor ik dat die kleine dingen niks opleveren maar al die kleine dingen maken 1 grote.
Kijk maar naar wat we bij de J.umbo bij elkaar scharrelden.
En wat we daardoor weer aan eten of drinken uitspaarden.
Joh kon gratis trakteren met zijn verjaardag.

Ook het water uit de waterton zal niks opleveren hoor ik vaak roepen omdat water bijna niks kost( 0,0007 eurocent per liter) maar als ik dan zie hoeveel ik over het hele jaar uit de tonnen haal (6550 lt)
is het aan het eind van het jaar toch weer ongeveer 5 euro als ik het even snel berekenen en als je echt niks hebt? is iedere euro toch welkom.

Ik ga er altijd van uit dat ik niks heb. Natuurlijk is hier voldoende begrijp het goed we hoeven niet
 maar dat wil niet zeggen dat we het over de balk gooien en maar klakkeloos uitgeven.

Dan nog de mensen die zeggen dat ze van mijn blog genieten en dan vooral de tips.
Regelmatig krijg ik lieve mails van mensen die genieten van de tips.
Er was 1 die blij was me na een jaar weer terug had gevonden, kijk daar doe ik het voor.
Ook wel eens een mail gehad of ik reclame wil op mijn blog, nee zeg ik dan als het gaat om meer kijkers te krijgen.  Als ik 1 blij kan maken zou ik nog door gaan.
En ik hou niet van reclame want dat betekent dat degene zijn spul niet goed kwijt kan op de markt.
Hoeveel mails kreeg ik niet om over te stappen naar zorgverzekering I.ndepender of u.nited consumers om klanten te winnen.
Nee dank je, ik betaal liever wat meer voor een verzekering die geen reclame hoeft te maken.

Er zijn ook mensen die denken dat we dingen verhandelen.
Heel enkel gebeurt dat wel eens anders zou het hier dicht slippen.
We kopen vaak iets om hetgeen er al is aan te vullen of te repareren of te proberen
 en wat overblijft of ons niet bevalt mag van mij dan soms weer door naar een ander.

Het leven draait echt niet alleen om geld.

Wat waren onze beste aankopen dit jaar:
1 De luxaflex 3 stuks nieuw in doos voor 5 euro,1 daarvan was 2 meter breed de anderen 1 meter breed.
2 Tomtom voor 2 euro, de  kabel erbij gekocht via marktplaats voor 8 euro.
Panasonic met glutenvrij programma 2 euro.
Panasonic zonder glutenvrij programma 3 euro.
Hoge druk spuit voor 10 euro.
Monddouche voor 1 euro.
2 accuboormachine's in koffer 5 euro.
grill voor 3 euro.

Wat is het jaar weer snel omgevlogen.
Ik wil iedereen bedanken die heeft gereageerd of lieve mails heeft gestuurd en een goed oud jaar toewensen en een heel gelukkig en gezond nieuwjaar.


3 opmerkingen:

Liesbeth zei

Onze beste wensen voor 2014,maak er weer een fantastisch jaar van xxx

Anoniem zei

Ook bij ons is bezuinigen niet nodig, maar ik heb een stokpaardje: ik ben toch niet gek, liever de kringloop eerst bezoeken. Ook om te proberen, om goed te vervangen door beter, best hou ik en soms om voor de lol iets op te knappen (ik ben en blijf een knooivrouwtje, altijd kijken of ik iets kan repareren) en dan gaat het vaak weer terug naar de kringloop (poppen met net haar terug die een vogelnest als kapsel hadden) een nooit gebruikte Römertopf inwijden, zodat ik er een voor gevogelte en een voor vlees heb en ook nog een voor zoete gerechten. DVD's en boeken bekijk en lees ik en gaan terug, dubbele winst: ik eerst plezier, dan een ander en het goede doel van de kringloop vaart er wel bij. Ga ik volgend jaar dan niets veranderen? Jawel, ik ga bij de gemeente een nee-sticker voor reclame ophalen, sorry voetbalclub maar de dikke pakketten die nu binnenkomen vervelen me grenzeloos, dus minder oud papier. Verder kunnen de kringlopen ook het komende jaar op mijn clandizie maar ook op mijn overtollige spullen rekenen. Allen een gezond en voorspoedig 2014.MA

Nicole zei

De beste wensen en ga zo door !!!
Wij genieten hier van je blog :-))