Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

vrijdag 6 december 2013

Terwijl het gisteren hard waaide en regende,  stak ik de kachel aan en toen die lekker snorde zocht ik de
punnikpaddestoel die ik alvast voor de kleindochter mee
nam van de rommelmarkt en maakte met rode wol een kerstboompje en van witte wol een ster. Deze zag ik op pinterest. Helaas niet opgeslagen. Er stond geloof ik ook verder niks bij.


Ik had nog dun ijzerdraad wat er gemakkelijk in geregen kon worden. Op papier een voorbeeld
van een kerstboom en ster getekend en zo het draad gevouwen.



Voor de j.umbo gratis gevonden producten heb ik in de zijbalk
een teller gezet met het verdiende bedrag. Het is al weer gegroeid. Ik zag de dure flesjes toch weer staan met wadden granberrysap. Ook was de fyberhusk weer in het assortiment. Ik kon ook niks anders vinden vorige week.

De trui die ik op de breimachine heb gebreid ligt onder
een doek te drogen. De halsboord inmiddels ook gebreid.
Ik speld de panden altijd over elkaar heen zodat de beide


panden dezelfde maat hebben. Dit las ik ooit eens in een heel oud breimachine boekje uit de jaren 50. Op de foto lagen ze nog niet helemaal goed en het is op de vliering dus weinig licht. Ik speld het altijd op een stuk vilt tapijt en het ligt daar niemand in de weg.

Het voor en rugpand heb ik nog wel een keer afgehaald omdat ik maar ook Joh hem tekort vond.
Ik had hem namelijk toch eerst even in elkaar geregen.


Ook de appels allemaal nagekeken want het waren best veel.
Veel hadden precies bij het steeltje een rot plekje die meteen maar geschild en appelmoes van gemaakt.
Is dat alvast klaar voor de kerst en het is zo klaar. Appeltjes schillen en in kleine stukjes snijden, bodempje water er onder en snel aan de kook brengen. Dan op een zacht pitje laten sudderen en af en toe even omroeren. Dan giet ik het door een plastic zeef maar dit is niet echt nodig. Doe het terug in de pan en doe dan pas de suiker en de kaneel erbij. Nog even verwarmen tot de suiker is opgelost en in schone potten overdoen.  100 gram suiker op 1 kilo appels.





Dan zag ik hem weer de witte reiger door de wei stappen. Ieder jaar is er wel 1. Deze leek groter dan die van vorig jaar.

Met teffmeel en boekweitmeel een brood gebakken. Ik hield hem Joh voor zijn neus, hij zei gooi hem weg, bah wat stinkt die.
Hij had inderdaad een vreemd geurtje maar nu hij koud is valt het best mee.


Wat wel heel apart was dat de kleur zo donker was, er zat tenslotte maar 1/3 boekweitmeel in.


6 opmerkingen:

Jolanda zei

Lekker altijd weer, zo'n voorraadje appelmoes.

Wat een leuke hangers kun je zo maken met punnikdraad zeg! Ik heb ook nog een klosje liggen...

TIO zei

Dat heb je allemaal mooi gemaakt seg! Tis vaak zo simpel he

zeeuws knoopje zei

Dat is een leuk idee, punniken en daarna een ijzerdraden erdoor! Grappig de appelmoes in een Ouwehand pot.

Liesbeth zei

Mooie resultaten heb je weer gekregen. En die appelmoes,heerlijk hé!!

Jo en joh zei

Zeeuws knoopje. Meestal leg ik er wel een stukje folie over ,aar vergat het bij een paar potten. De pot van ouwehand is al jaren in gebruik dus geeft geen geur meer af. Eerst wel hoor ook na het sodabadje. En met een stukje folie weet je zeker dat het goed afsluit.

ineke zei

leuk kerstideetje die punnikdingen!!!
en boekweit stinkt altijd een beetje vind ik ook..maar smaakt toch lekker !!!boekweithoning is ook zo donker en ruikt ook niet lekker!
en ook ik doe eerst een stukje huishoudfolie over de jam of andere ingemaakte dingen voor ik de deksel er op draai en ze dan ondersteboven laat koelen!
al mijn tuinappeltjes zijn op nu.. ze waren allemaal prima.. heb niks weggegooid of hoeven wegsnijden..
ook mijn oogst was niet zoveel dit jaar.. soms doe ik er wel tot eind januari mee en eet ik er 2 per dag.