Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

donderdag 23 januari 2014

Deze week kwam ik eindelijk weer eens aan breien toe. Er kwamen namelijk nogal wat problemen voor het licht en die moesten eerst opgelost worden.
Wat was er aan de hand? Al weken klaagde Joh over vies water boven uit de kraan, ik had het eerst niet geproefd maar toen hij het zei viel het mij ook op.
En onze verwarming was maar niet te temperen. Joh had de thermostaat al eens gereset en opnieuw ingesteld maar hij ging niet uit als de hout kachel ook brandde.
En er was nog een ander probleem het water wat normaal op of rond de 2 moet staan van de c.v ging steeds omhoog, al eens wat water eruit gehaald maar toch ging het steeds weer omhoog. Tijd om er eens iemand bij te halen die er meer verstand van had. Alles uitgelegd aan de telefoon, ook dat het water vies smaakte.
De dame zei daarop dat dat niet kon omdat het een gesloten systeem was. Oke.
Dan kwam er een monteur die alleen even naar het water meter keek en er waarschijnlijk ook wat water uit haalde en niet verder keek en weer vertrok met de mededeling dat het zo weer goed was.
Nou mooi niet, het water bleef stijgen en vies smaken. Voor je het weet kan je zo een l.egionellabacterie oplopen.
Een paar dagen later maar weer aan de bel trekken want zo kon je ook niet meten of er inderdaad voldoende water in de c.v meter zat.
Toen kwam er iemand die er verstand van had en meteen zei: jullie boiler is stuk en dan kan het water inderdaad vies smaken en bacteriƫn, olie en andere rommel bevatten.
Maar nu blijkt de douchemengkraan ook plotseling stuk te zijn. Joh heeft hem er inmiddels af gehaald en ontkalkt en nu doet hij het voor zover weer goed alleen wil de temperatuur niet meer zo hoog. Er zit een thermostaat ingebouwd die hij nog eens kan verstellen en is dat probleem hopelijk ook weer opgelost.
Dan kwam het volgende probleem de afvoer in de keuken verstopt.
Je vraagt je af hoe het kan. Ik veeg altijd eerst het vet uit de pannen.
Het heeft een hele ochtend geduurd maar het is weer klaar. Deze slang en die elektrodraad, op t'laats de hogedrukreiniger met een slang van de k.ringloop die zichzelf naar achteren werkt was de oplossing.
We kunnen ook niet iedere ontstopper gebruiken vanwege een septictank.

Het breiwerk wordt best mooi maar ik werd even afgeleid omdat het breiwerk aan het hek vastzat. En toen ging het fout, verkeerd gekabeld, dus moest het er weer af. Inmiddels zit het er weer op, wel jammer maar het is niet anders. Uit gevonden dat je het op 2 bedden kan breien. Dan hoef je niet de avrechtse steken naast de kabel weer om hoog te haken. Heel handig. Wat me ook op viel was dat als je met de slee mee kabeld het gemakkelijker gaat dan tegen de kabel in dit even ter informatie voor machine breiers. Inmiddels heb ik een paar foefjes bedacht zodat het niet snel meer fout kan gaan met het kabelen. Op dit moment ben ik met het armsgat bezig.
Als ik stop met breien zet ik alles even op het bovenbed dan kan ik zien of er niets fout is gegaan.
Het vergt dus opperste concentratie. Het blijft me boeien.




2 keer aan dezelfde kant gekabeld op de lijn met de rode cirkel. De kabel bestaat uit 10 steken waarvan 6 afwisselend worden gekabeld en 2 daartussen worden steeds averechts gebreid. 

4 opmerkingen:

TIO zei

Jammer van het foutje, ziet er verder heel erg goed uit, knap dat je het kan!!
Oei.. dat zijn wel enkele dingen samen die niet meer werken hoe ze moeten, hopelijk snel alles weer helemaal opgelost en in orde

ineke zei

oww wat een ellende ineens met al die water dingen! hopelijk is alles nu goed!
en ik snap niks van je technische breipraatjes ahahah heb wel een breimachine, maar die heeft maar 1 bed.. de averechtse steken laat ik ook meestal vallen en dan averechts ophaken en meestal brei ik de boorden er op de hand aan!

TIO zei

ivm je vraag op mijn blog, ik weet dat er iemand op 60 op pensioen is gegaan onlangs, maar ik weet de exacte leeftijd niet meteen... maar ben 27, dus ik kan nog wel eventjes mee draaien, hihi :-)

Marion zei

Je kabeltrui wordt mooi hoor! Deze grijze kleur is ook mooi. Breien op de machine is wel erg opletten vind ik, regelmatig moet ik uithalen omdat ik ergens niet aan gedacht heb :-(.
Ik vind het ook altijd leuk om over je rommelmarkt en bezuinigingsactiviteiten te lezen.