Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

donderdag 6 februari 2014

Hier gebeurt weinig..

Op dit moment is het hier in zekere zin rustig al kwettert er hier veel om ons heen, kijk maar.





 Ze staan allemaal met de kopjes naar de zon en als je de deur open doet rennen ze weg of vliegen op.
Het kwettert de hele dag door. De boeren zijn er niet blij mee.

Ik zag de eerste sneeuwklokjes in de tuin, daar wordt ik altijd blij van want een paar jaar terug wilden ze hier maar niet gedijen tot iemand zei probeer eens een polletje van mij misschien slaat dat beter aan en jawel ze komen nu al een paar jaar terug.



Dan deze week boekweitpannenkoeken gebakken. Best lekker en consuminderig want je wordt er snel vol van. Van andere at ik vaak een stuk of 6 maar bij deze was 3 meer dan genoeg.

Ook ben ik op zoek naar iets waar ik opnieuw mijn gluten vrije zuurdesem wil proberen. Tot op heden mislukt het steeds waarschijnlijk omdat hier in huis de temperatuur niet constant is. Het moet tussen de 20 en 25 graden zijn. Maar hoe hou je die temperatuur in een huis waar s'nachts geen kachel brand.
Joh had een broedmachine gemaakt een paar jaar terug en als er dan kuikens waren deed hij die in een doos met een lamp erin. Dat systeem heb ik ook geprobeerd maar de temperatuur kwam niet hoog genoeg, of er moet een lamp in met meer pit. Ik vraag me af hoe anderen dat doen want er zijn heel veel die zuurdesem maken. Zuurdesem glutenvrij is anders dan gewoon zuurdesem.  En zo rommelen we maar wat aan.

Nog een foto van mijn mooie orchidee die ik 2 jaar terug van mijn zus kreeg.


7 opmerkingen:

Jolanda zei

Mooie orchidee! Dankbare planten zijn het, bij mij gaan ze steeds weer opnieuw bloeien.
Zes pannenkoeken is wel veel zeg! Ik eet er meestal drie of vier, maar ik neem ook altijd een beetje volkoren meel door de bloem.
Die temp, dat is lastig. Heb er ook geen oplossing voor.

Anoniem zei

Een koelbox een paar uur voor je zuurdesemstarter aanmaakt open in de warme keuken zetten, laatste half uur een warmwater(rubber)kruik en thermometer er in? Bij ongeveer 30 graden deksel er op en dan, als je de starter er inzet, de kruik er uit en deksel er weer op, thermometer er in laten, dan kun je zien hoeveel de temperatuur zakt. Ik las ooit iets dergelijks. De moeder van Laura Ingalls (kleine huis-serie) zette de starter s nachts op de schoorsteenmantel, maar zelfs zij was blij als ze starter van een ander kon gebruiken en niet zelf aan de gang moest. (Het schijnt trouwens beter te gaan in boerderijen dan in partticuliere huizen, zal wel aan de nodige bacterie├źn gelegen hebben wij zijn misschien wel te "schoon" om genoeg bacterie├źn te vangen. Misschien kun je twee starters tegelijk opzetten, waarbij je de bloem in de ene gedeeltelijk vervangt door verkruimeld zuurdesembrood? Of zou Jubbega iets hebben, die hebben tenslotte van alles voor bier- en wijnmaken. MA

ver-greetmenietje zei

Supermooie orchidee!
Met die zuurdesem kan ik je spijtig
genoeg niet helpen.
Heel veel liefs en fijne dag!

Jo en joh zei

M.A ik ga het vandaag testen. Zou dat 24 uur op boven de 20 graden blijven? Ik ben benieuwd.

Jolanda en vergeetmijnietje@ Ja mooi zijn ze he. En ze bloeien ook zo lekker lang.

Anoniem zei

ik maak zuurdesumstarter zomers als het flink warm is; gaat prima!

Jo en joh zei

Anoniem: Ja dat is nog de beste oplossing.

Vlierbloesem zei

Wat een mooie sneeuwklokjes. Ze komen hier ook alweer boven de grond. Ik ben er zo blij mee!