Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 3 februari 2014

Opruimen, bakken, natuur en ..

Hier wordt zelden eten weggegooid. Wel wordt het soms op een andere manier gebruikt.
Zoals de kikkererwten. Ik had ze nog nooit gegeten en kocht ze eens om te testen hoe ze smaakten.
Ze vielen mij qua smaak erg tegen. 2 keer heb ik ze geprobeerd en ik ben een alleseter maar nee doe mij maar gewone bruine bonen.  Deze week bij het opruimen van mijn keukenlade  kwam  ik ze weer tegen en dacht er bestaat ook meel van.
Dus keek ik in de garage naar Joh zijn mixer waar hij de eierschalen mee mixt.
Eerst nog gedacht de staafmixer maar toen ik naar de energiekracht zag dacht ik dat wordt niks.
Eerst de mixer met een kwastje schoongemaakt en een klamme doek  er door,  toen de erwten erin gemixt tot meel.
Nog niet mee gebakken maar dat komt nog.


Zo kwam ik ook nog pedaalemmerzakken tegen die zijn gekocht op de r.ommelmarkt maar nog nooit gebruikt omdat we geen afvalemmer in de keuken hebben. Daar vond ik het volgende op, doe de gehaktballen erin en 2 knopen, nog 2 gehaktballen en een knoop. Knip vervolgens door tussen de knopen en je hebt 2 zakjes met gehaktballen. Zo die zijn ook weer weggewerkt.


Deze week bakte ik met teff en mjolmix van de J.umbo een super lekker broodje.
Ik kocht koolzaad olie afgeprijsd voor 1 euro per halve liter en deed dat erdoor.
Door de bakingsoda rees het mooi en werd het lekker luchtig. Vandaag smaakte het nog prima.


Gistermorgen bij het opstaan zei Joh wat zijn dat voor vogels?
Ik zei Lijsters maar toen ik goed zag viel hun grijze kop erg op. Even het vogelboekje er bij, kramsvogels waren het.
Moeilijk om ze allemaal op de foto te krijgen.








terwijl ik zaterdagmiddag nog een emmertje water uit de ton haalde vloog er een hele grote zwerm spreeuwen langs,
het werd er donker van zoveel bij elkaar had ik nog nooit gezien het hield maar niet op.
 Prachtig gezicht en dat ze elkaar nooit aanraken tijdens zo'n vlucht.
Ik dacht als ze maar niks laten vallen!!  Joh liet de waterton staan maar deed er wel wat  om heen
 en hij staat in de luwte maar toch..
Gelukkig is er niks gebeurd. Wel deze maand meer dan 1000 liter water eruit gebruikt om precies te zijn 1090.
Iets meer dan vorige maand toen was het 1070.

Hoe is het met de trui. Afgelopen zaterdag ging ik met de v-hals beginnen na enig rekenwerk want ja het moet wel goed uitkomen bij de schouder zodat de kabels precies op elkaar passen. Het kwam prachtig uit maar helaas zit er toch weer een foutje in dus moet er weer een stukje af. Eerst heb ik de andere kant dan maar opgezet zodat de steken veilig staan want die stonden op een draadje. Ach Aken en Keulen is ook niet op 1 dag gebouwd. Deze is dan alvast voor het volgende jaar.


6 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn vader, een echt knooimannegie, een doe het zelver dus die het liefst gebruik maakte van gerecycled materiaal, had een paar vaste gezegdes met timmeren, is ook van toepassing op breien (alleen, het laatste kun je uithalen, afgezaagd hout kun je niet weer eraan terugzagen) "Met passen en meten gaat veel tijd versleten" en ook "twee keer meten, een keer snijden", als je je daaraan houdt duurt het allemaal wat langer, maar dan komt het uiteindelijk wel goed. Die trui komt wel klaar en de winter? Een trui is in eind maart ook nog lekker warm, vooral als je geen jas aan wilt tijdens het wandelen. Overigens ben ik blij met tenminste 5 maten poppen van ongeveer ba by b orn formaat, ik brei gewoon iets leuks en er is altijd wel een pop die het perfect past. Natuurlijk brei ik ook poppenmaatkleding, anders hoef ik niets meer te berekenen en dat is dan weer saai. MA

Jo en joh zei

Ja M. dit kan je weer uithalen. En het stukje van de v-hals viel me verder reuze mee, ik had veel meer fouten verwacht. Je moet wel heel geconcentreerd zijn. Het is gelukkig maar een klein stukje. Leuk dat je nog weer poppen vond. Het houd je van de straat en bezig.

TIO zei

Ben benieuwd hoe het met het meel zal gaan.
Trui ziet er goed uit hoor, een ander zou dat foutje helemaal niet opmerken!
leuk al die vogels. wij leggen al eens oud brood op ons kippen hok, en dan kijk ik vaak toe hoe vogels alles komen halen en opeten, leuk om zien.

Jo en joh zei

Joh zou ook zeggen laat maar zitten dat foutje maar ik vind het toch storen en moet er steeds tegenaan kijken.

ineke zei

jammer dat je kikkererwten neit lekker vind.. ik vind ze heerlijk.. ik eet ze alleen nooit zo.. altijd met gefruite ui en knoflook enzo.
ze zijn zooooo veelzijdig..
geweekte kikkererwten kan je bakken tot een soort noten in de koekepan..
ze smaken echt heerlijk als vulling in tomatensoep.. de nootachtige smaak past prima bij de tomatensmaak.
en ja je kan ze ook pureren met een gesnipperde ui, knoflook en peper en zout heerlijke "koekjes" mee bakken of balletjes van draaien en die frituren dan heet het falafel..
met dit meel kan je bv een heerlijk soort soep van maken.. door ui te fruiten, knoflookje er bij en een gesnipperde tomaat,scheut olijfolie, peper en zout .. dit meel+ water.. koken en verdunnen tot je een stevige soep heb!
maar kikkererwten eten zoals je bruine bonen eet.. nee dat heb ik nog nooit gedaan of ergens gezien..
tis net als mijn pa.. die ook een courgette uit probeerde.. smaakt nergens naar .. zei die teleurgesteld.. ja pa.. das nou het mooie.. je moet het lekker MAKEN!
mijn zoon en ik hebben wel een keer in een soort bombardement van spreeuwen gelopen!! echt je kon de uitwerpselen niet ontwijken .. de zwerm liet massaal alles vallen!!! we konden er wel om lachen.. zoveel "geluk" heeft nog nooit iemand gehad !
trui wordt vast prachtig als tie klaar is.. en ja.. het hoeft echt niet vandaag.. doe rustig aan !!

Jo en joh zei

Ineke: Ik vond er bijna geen smaak aan en had ze toch wel gegeten met een uitje, knoflook, paprika e.d. Maar ik heb nog 1 kans in het brood mengen met ander meel misschien wil ik dan niet meer anders. Als iemand ze me voorschotelt zal ik ze met smaak opeten.