Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 24 februari 2014

Puzzel, natuur, kapper en vervolg zuurdesem.

Al vanaf eind december ligt er een puzzel onder het tafelkleed en iedere avond na het eten deed ik een uurtje. Het was een lastige. Ik hield namelijk 2 stukjes over die nergens pasten,


 Ze hadden een andere vorm, dus zaten er een paar fout maar waar. Eerder had ik dat in het groene gedeelte.

 Bij daglicht dan maar eens kijken maar je zag echt geen verschil.
 Eindelijk toch opgelost. Soms plakte ik er met gemak 4 stukjes in en je zag echt niet dat ze verkeerd zaten
 tot je niet meer verder kwam en ja dan haal je er weer uit en plak je er weer in en zo kwam het toch eindelijk goed.
 Een echte puzzel dus.

 Terwijl ik zaterdagmiddag even op de bank zat te breien scheen het zonnetje
 zo heerlijk in de kamer terwijl de kachel lekker brandde,

het was zo mooi licht.
 Kijk maar op de muur hoe mooi. We hebben een mooie lichte kamer en in de zomer de hele dag zon in de kamer.
 Daar wordt je echt vrolijk van. Ik zou nooit in een donker huis willen wonen.
 Het blauwe jurkje met witte strepen  is klaar en inmiddels een wat zomers jurkje met kant patroon opgezet.




Ook nog een oefening gedaan voor de v-hals van de trui die inmiddels geblokt kan worden.

 Zitten er geen ganzen in de wei dan wel spreeuwen, maar opvliegen nee, ja als ik weer heerlijk op mijn plekje zit dan komen ze.
 Of er zitten meeuwen. Ook mooi om naar te kijken.




 Maandag zette ik een nieuw zuurdesem in de doos en dinsdag was mijn verbazing groot, het was aangeslagen.
 Ik zag meteen dit is goed. Dus bijvoeren en weer wachten.
 De volgende dag was er niks veranderd. Toch maar bijgevoerd en gevraagd of het niet mogelijk was
 om het na 1 dag te gebruiken, dan moet je wel wat meer maken. Nee dat was niet goed.
 Vandaag was er nog geen leven dus ik vrees het ergste.
 Toch gaf iemand advies om toch geduld te hebben en door te voeren.
 Ik geef het in ieder geval nog lang niet op.
 Heb nu gezien dat het wel kan.
 Al zal ik het nog 20 keer moeten doen zuurdesem zal er ooit komen.
Al lezende op het net en met lieve tips van meelezers moet het toch ooit eens lukken.

 Bij de K.ringloop alleen nuttige dingen gevonden.
 Namelijk 3 theedoeken, kijk die ene eens met het zwarte schaap tussen de witte, 2 bolletjes wol



 waar al met 1 was gebreid, het zat zo verstrengeld met ander garen dus brak ik de draad af


 want ik had geen zin om daar tijd aan te verknoeien, in de auto vast even afgehaald en hopen dat het voldoende is voor een paar sokken, anders wel met een restkleurtje, ook nog heel handig deze kleinood wel zonder dopje maar daar is wel wat op te vinden.(Dopje van een pen)


 Tegenwoordig heb ik in de handtas ook altijd 1.
 Als ik dan eens op visite ben hier of daar en er een karweitje is hebben ze A. nooit een scherpe schaar en B. nooit een tornmesje. Ik ben er op voor bereid en dat alles voor 2 euro.

Dan knipte ik mezelf een mooi lente kapsel. Mijn haar had ik wat langer laten groeien maar het piekte aan alle kanten, bah het moest eraf dus de schaar erin gezet en ik ben er blij mee.
Hier ligt voor 15 euro in de hoek. Vorige week Joh gekortwiekt.
Laat de lente maar komen.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb heel gemakkelijk haar om te knippen, maar zelf doen, nee, dat durf ik niet en lukt vast ook niet. Rechtshandig gemaakt, mijn hersenen werken linkshandig, dus dat gaat ook nog eens spiegelbeeldig zien dubbel op. Ik haat het als ik naar de kapper moet, niet om die 15 euro, maar om de tijd die er mee zoek raakt. De kapsters vinden het wel fijn als ik kom, altijd een goed resultaat, want "zulk gemakkelijk haar tref je niet vaak". Tornmesjes en scharen, je kunt er niet genoeg van hebben, ik vond in de kringloop ouderwetse scharen, gewone stalen huis tuin en keukenscharen, zoals mijn moeder had. Ik heb die ene van mijn moeder geërfd, de twee andere liggen nu in andere delen van ons huis. ze knippen letterlijk alles, zelfs stof na papier gaat goed. Wist je trouwens dat het snijdeel van een tornmesje kan slijten en dat het dan tijd is voor een nieuwe? MA

Jolanda zei

Wat een heerlijk bericht om te lezen.
Het was misschien een puzzel van Jumbo? die vind ik zelf ook vaak best lastig met stukjes die inderdaad op diverse plakken passen maar toch niet goed zijn. Jij haalt je puzzels zeker ook altijd op de rommelmarkt? doe ik ook, wel altijd spannend of -ie compleet is.
Heerlijk, het zonnetje in huis. Daar knapt een mens alleen al mentaal van op.

zeeuws knoopje zei

De schaapjes theedoek en keukendoek heb ik ook. En vwo je zuurdesem: de aanhouder wint!

Jo en joh zei

Jolanda@ deze puzzels kwamen van de k.ringloop 3 voor 1 euro. Wat een lol. Deze was helemaal compleet al dacht ik dus eerst van niet.

Zeeuws knoopje, inmiddels heb ik een andere aangezet want ik betwijfel of die andere nog goed gaat komen. Deze staat nu in de vensterbank maar vannacht zet ik hem weer in de doos omdat het anders veel te koud is in de keuken.

Anoniem zei

ik denk dat je het niet eerder moet voeden dan dat het aanslaat/bubbelt. Dan kunnen er gerust 2 dagen tussen zitten zeg maar.

ineke zei

heerlijk gevoel als zo'n puzzle eindelijk klopt en af is!!!
ik wens je succes met je zuurdesem.. maar waarom zou je het niet proberen als het gerezen is na 1 dag???
of je het dan al probeert of later weggooit.
jurkje met ajour wordt vast mooi!
jammer dat je niet even het streepjesjurkje op de kiek heb gezet. ben dol op gehaakte en gebreide jurkjes.
schaapjestheedoek is erg leuk!
en wol los peuteren en dan er in slagen zonder te breken of knippen vind ik nou net zo leuk als zo'n puzzle maken!
mezelf knippen doe ik ook, maar ik heb lang haar.. haha dus gewoon 2x per jaar mijn haar in een staart doen en recht afknippen.. that is all. wel heb ik altijd mijn 5 kinderen zelf geknipt en mijn echtgenoten.
die hadden krul en kroeshaar.
krulhaar deed ik met de schaar, kroeshaar met de tondeuze.. is net een heg in model knippen met heggeschaar :)lol

Willy Kooiman zei

Wat heb je weer een leuk stukje geschreven! 3 puzzels voor 1 euro is wel erg goedkoop, hier betalen wij voor een "volwassen"puzzel 0,75 eurocent. Ook geen geld natuurlijk als je bekijkt hoe lang je er zoet mee bent. Wat hebben jullie een geweldig uitzicht, ik snap dat dat een heerlijk plekje is om te wonen. Lekker met de houtkachel aan!
Groetjes en een fijne dag,
Willy

Jo en joh zei

Ineke@ het was zo'n wirwar van garen. Manlief was ook mee dus opschieten dan maar.

Willie@ het uitzicht is hier inderdaad geweldig mooi. Ik ben ook heel blij met deze stek. Van niemand last en niemand tot last.

Jo en joh zei

Anoniem@bedankt voor de tip.

ver-greetmenietje zei

Goeie middag Johanna!
Wat heb je weer praktische spulletjes gevonden in de kringloop.
Die handdoek met schaapjes vind ik
erg leuk!
Wat een uitzicht hebben jullie toch!
Nog eens bedankt voor het hartje
van vergeetmenietjes hé !
liefs

Marianne zei

Erg leuk je weer teruggevonden te hebben na zoveel tijd! Ik las altijd graag je blogs en ineens was het blog weg. Ik heb weer veel terug zitten lezen en ben weer bij :-)Ik zet je weer snel bij de favorieten!

Groeten, Marianne
(Consuminderen met Marianne)