Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 10 februari 2014

voorpand klaar en..

Het voorpand  van de trui is klaar.
Het was nog een hele toer, ja er zat weer een fout in natuurlijk dat kon niet anders zeker.
Ook waren er 2 steekjes gevallen en natuurlijk net bij een kabel maar die maas ik gewoon even vast daar haal ik het niet meer voor uit.
Verder zag het er goed uit. Nog de mouwen en de halsboord.


Inmiddels al weer ander garen bekeken. Heel erg dun garen, vast op een r.ommelmarkt voor weinig gekocht.


Ik zou het niet meer weten. Ik vroeg me af wat voor garen het was en deed de vuurproef.
Een klein draadje even in de vlam houden en daar aan kan je zien met welk garen je te doen hebt.
Bleek het zuivere wol te zijn. Het is niet heel erg sterk maar als je het samenvoegt tot 4 draads garen is er vast wel wat moois van te maken.

Zaterdag is altijd mijn broodbak dag.
Eerst een broodje teff met kikkererwtenmeel en kwam op het idee dat bij mijn mixer
ook een blender zit die ik al 35 jaar in de kast heb staan en nooit heb gebruikt. (Hoort bij de keukenmachine) Gooide er wat rijst in en jawel nu ook zelf gemaakte rijstmeel. Het ging perfect.
Daar ook maar een broodje mee gebakken.



Rechts is met rijstmeel.



Een doos gevoerd met isolatiemateriaal en een temperatuurmeter er in met wel weer de lamp.
Bleek dat ik naar de verkeerde temperatuur had gekeken.



Inmiddels is de temperatuur stabiel op 22,5 graad. Vandaag kan ik dus beginnen met de zuurdesem starter.
Wordt vervolgd..

Ook de koelbox geprobeerd maar dat koelde veel te snel af.

In de zomer maken schreef iemand maar hoe koud is het dan s'nachts? Dan koelt het toch ook af? Niet zoveel misschien.
Mocht het nu niet lukken kan ik het altijd in de zomer nog eens een poging wagen.

Dan zaten we zaterdagmiddag samen op de bank naar de prachtige lucht te kijken. We hoorden de bel niet eens.

10 opmerkingen:

Willy Kooiman zei

Ik hoop dat het je gaat lukken om de starter te maken. Hier bak ik ook altijd mijn eigen brood (meel van de molen uit IJsselstein). Manlief eet altijd koolhydraatarm brood van de bakker. Wat kan een mens genieten van kleine dingen hé? Een prachtige lucht bij jullie en hier elke ochtend rond 10.00 / 10.30 uur een roodborstje in de tuin. Geweldig leuk om te kijken.
Succes met je trui !
Groetjes,
Willy

ineke zei

vroeger bakte ik dagelijks brood.. wel gewoon tarwe brood, en ook gebruikte zuurdesem.. dat zette ik swinters gewoon vlak bij de kachel neer. ging prima!
ben benieuwd hoe je rijst en kikkererwtenbrood smaakt!!

Jo en joh zei

Ineke@het brood was prima. Bij de kachel schrijf je maar die hebben wij s'nachts uit. Hoe deed je dat dan met die kachel liet je die s'nachts branden dan?

TIO zei

Dat pand ziet er goed uit hoor, en je brood ook, fijn dat het is gelukt!
Ja, de lucht... mooie stukken te zien de voorbije dagen he. (waarschijnlijk altijd wel, maar je let er niet altijd op he)

Anoniem zei

Ik had het gewoon zomers in de vensterbank staan en niks eromheen ook 's nachts niet en dat ging prima. Heb er wel een jaar brood van gebakken.

Birgit zei

Das Brot sieht lecker aus ! Meine Freundin hatte am Sonntag ein indische Suppe mit Linsen und Kichererbsen gemacht, ich mag Kichererbsen sehr gern ! Ein schönes Bild vom Himmel !
Liebe Grüße,
Deine Birgit

Anoniem zei

Maar eens weer hoavermoutenbrei gekocht, dit keer nog in een pak. Als ik het niog steeds lekker vind, ga ik het weer zelf maken van gewone vlokken o.i.d. Is toch wel voedzaam en, volgens de Telegraaf; moet je even opletten of het echt 100 % glutenvrij is dat moet er dan op staan (dus geen besmetting met gluten). Havermoutkoekjes met stroop erdoor zijn ook heel lekker. Vandaag geen kringlopen, het waait veel te hard, hier vlogen lege statiegeldflessen uit de karretjes de straat op, wouw, vliegende flessen ipv vliegende vissen, de lege plastic zakjes vliegen boven de daken uit. MA

Jo en joh zei

Ja lekker. Maar manlief houdt er niet van dat wil niet zeggen dat ik het dan niet eet natuurlijk. al hoewel ik rijstepap lekkerder vind. Heb tot nu toe nog geen gluten vrije havermout gezien of beter gezegd nog niet om gezocht. Het kan inderdaad besmet zijn tijdens het vervoer of de verwerking in fabrieken of lopende banden.
Ja wat een harde wind zeg.

Vlierbloesem zei

Jeetje wat een prachtige lucht! Ik vind die broodjes trouwens ook heel erg mooi!

Jo en joh zei

Ja die luchten zijn altijd mooi om naar te kijken. Ik kan er echt van genieten. De broodjes waren ook goed gelukt en kikkererwtenmeel vond ik lekkerdere dan rijstmeel.