Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 3 maart 2014

Van alles wat.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Dat deed ik deze week.


Een trui is pas mooi als de afwerking goed is want dat maakt hem helemaal af.
Dus deed ik verschillende proefjes om tot een mooi resultaat te komen dit zijn ze nog niet allemaal 5 had ik in totaal. Ik moet tenslotte alles nog leren wat de breimachine betreft.


Er kan nog al wat mis gaan.


Op dit moment ben ik tevreden met het resultaat. De laatste gaat het worden.

Dan hing ik alle voederbolletjes nog snel in de boom want anders kan ik ze weggooien en dat vind ik dan ook weer zo zonde.



Nooit gedacht dat er nog een vogel zou komen vanwege de roofvogels maar dat viel mee, die hebben ook genoeg te eten kennelijk.
Ik heb er van genoten, vinken, mussen en geelborstjes vlogen af en aan en de rest scharrelde in het gras onder de boom.
In de winkel lag het vorige week nog vol met voer voor vogels.
Er kan natuurlijk nog van alles komen vorig jaar hadden we eind maart ook nog sneeuw al was het maar een klein laagje. De foto is van 29 maart 2013.


Ergens las ik vorig jaar op een blog dat ze de peterselie en de bieslook op had geruimd. Niet doen dacht ik toen want het komt gewoon ieder voorjaar
 weer op en zo hadden we dus zondag een lekker soepje met verse bieslook. Zo lekker!


Joh haalde de laatste preien uit de tuin en plantte uitjes. Het was nog 1 maaltje en de rest heb ik gesneden en in de diepvries gedaan voor de soep.


 En als we prei eten is dat nog de enige groente die we met saus eten. De rest van het kookvocht doe ik in een bekertje in de diepvries voor de volgende soep.


 Dat doe ik ook altijd met het vocht van de wortelen.

 Verhaal zuurdesem: Inmiddels ben ik alweer 3 keer opnieuw begonnen. Joh zei is dat meel wel goed?
 Dat weet ik niet als ik de berichten lees moet het wel kunnen.
 Daarom ook 1 met maismeel in de doos gezet.

 We hadden vorig jaar veel te veel narcissen in de tuin dus plantte Joh ze aan de andere kant langs de vaart, wel op ons eigen terrein en zo heb ik nu een mooi pluktuintje.
 Groen plukken en in een paar dagen komen ze helemaal uit.



4 opmerkingen:

Jolanda zei

Het kan nog net, die vetbollen. Maar je kunt ze toch wel bewaren tot volgend jaar?
Het blijft altijd leuk die vogels.
Met een breimchine moet je echt leren werken denk ik ja. Maar je komt er vast wel uit.
Succes met je brooddeeg!

Birgit zei

Das ist bestimmt nicht einfach mit der Strickmaschine, stelle ich mir schwer vor !
Leckere Sachen hast Du gekocht, ein frisches Süppchen mit eigenem Gemüse, viel wert ! Und gesund !
Liebe Grüße,
Deine Birgit

Willy Kooiman zei

Wat een goed idee om het kookvocht te bewaren. Daar zitten immers ook vitamines in! Ik moet nog lachen om die tafel in het vorige blogje, wij hebben zo'n zelfde tafel in de tuin staan die mijn man als "werkbank/zaagtafel" gebruikt. Ding ziet er niet meer uit, er zijn stukken van de rand afgezaagd en zaaggroeven bovenop maar hij blijft gewoon staan. In het voorjaar weer azijn er op sproeien dan is de groene aanslag er weer vanaf en kan hij weer mooi een zomer mee.

Anoniem zei

Vetbollen voor vogels moet je inderdaad niet een heel jaar bewaren, wij hebben daar geen geschikte koelruimten voor. Oude vetbollen worden vaak het jaar erop in goedkope winkels verkocht. Als ze muffig worden happen de vogels er minder graag in. Maar goede vetbollen kun je gewoon blijven ophangen, vooral broedende mezen zijn er gek op. Vanaf mijn stoel op ons plaatsje had ik er goed kijk op, op het nestje en de vetbollen en de ouders, die af en aan vlogen. Terwijl ik breide, haakte of borduurde zag ik al snel: pa en ma mees (en de mussen) hielden er een vast schema op na: kindjes voeren met insecten, poepjes uit het nest brengen daarna een snelle hap van de vetbol, vliegen naar boom vol insecten, kindjes voeren, snelle hap vetbol, insecten halen, kindjes voeren. Dus altijd voor het insecten halen voor de kindjes werd er snel gegeten door de ouders zelf, ik heb ze nooit van pindanet of mezenbol terug zien vliegen naar het nest, altijd met de snavel vol insecten naar het nest/ M.a.w. mezenouders zijn zelf slim genoeg of hun instinct vertelt ze wat ze hun kroost moeten voeren. Dat ze zelf beter op krachten blijven door het bijvoer van de vetbol en daardoor meer insecten aan hun jongen kunnen voeren is de reden waarom ik doorga met het ophangen van vetbollen tot ze op zijn. Wel is het ene merk meer in trek dan het andere, het zijn allemaal zaad vetbollen. Je hebt voor een breimachine echt doorzettingsvermogen nodig, er kan zo veel meer mis gaan dan met twee of vier breinaalden en een maasnaald. MA