Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 5 mei 2014

R.ommelmarkt en andere.

Het is al weer een tijdje geleden, Paasmaandag, dat we naar een r.ommelmarkt gingen. Het was vies weer en deze was niet overal aangekondigd. Het was er dus vrij rustig zodat we alles op ons gemak konden bekijken.
Ik zag een zakje staan waarop stond "vergeten groente" kocht het voor 50 eurocent. Het waren aardperen, nog nooit van gehoord. Thuis gekomen het internet even op en zoeken wat aardperen zijn. Daar kwam ik tegen dat het nogal een woekeraar is (dus fijn om uit te delen) en vele recepten. Joh wou ze eerst niet in de groente tuin dus zette hij ze ergens apart in een hoekje.


Ook vond ik voor 20 eurocent een busje lekkere thee en zuinig in gebruik.


Voor mijn stenen aan recht vond ik deze 2, granietreieniger en beschermer voor 20 eurocent.
 Normaalprijs  32,50


Er was die week met de harde wind een tak van de kersenboom gewaaid. Zonde.


Er is aangekondigd dat de koffie duur wordt omdat de oogsten zijn mislukt. Daarom een goedkope variant gekocht die gemixt met de koffie van J.umbo. Je proeft er niks van. Ik neem dan 2 bussen in de ene meng ik en de rest gaat in de andere bus.


Bij de K.ringloop Vond ik een mooie grijze broek met smalle pijp,


 een doosje stofzuigerzakken,


 een houten boekje en een opwind locomotiefje voor 2 euro 50.



 Ik kocht deze keer stofzakken omdat er af en toe ook wel eens een nieuwe filter in de stofzuiger moet.
Anders plak ik ze altijd. Dan haal ik een willekeurig doosje met stofzakken van de r.ommelmarkt of k.ringloop, haal het kartonnetje van mijn goeie stofzak eraf en ook van de andere stofzak en plak mijn goed passende kartonnetje over het gat van de willekeurige stofzak. Leg ze een nacht onder een paar dikke boeken en klaar voor gebruik. Dit is een herhaling voor nieuwkomers.







Voor de andere kleindochter konden er met een klein beetje ander restgaren nog net een paar sokjes uit alleen zijn de tenen niet helemaal gelijk. Ook voor de zoon nog een paar sokken gebreid.




10 opmerkingen:

ver-greetmenietje zei

Mooie koopjes Johanna!
Wat ben je toch handig! en jullie
hebben echt een neus voor koopjes!
heel veel liefs
en fijne dag nog.

zeeuws knoopje zei

Er bestaat een blog: weg naar zelfvoorziening. Zij schreef een tijdje geleden ook over aardperen. En idd ook dat ze woekeren.

Anoniem zei

Topinamboer, dat zijn toch aardperen? De vergeten groente die jij kocht, plant ze echt in een besloten ton of eventueel rommelmarkt was tobbe of babybadje, ze wroeten zich overal door je tuin als je dat niet doet. Paar gaten onderin en dan een fijngazig netje over dat gat, beetje als vitrage. Die knolletjes die ze maken doen met altijd aan de Archimede kamerplant denken, maakt ook van die knolletjes, ook fijn om uit te delen, haha. Nee echt, van 1 Archimede kun je met een beetje geluk wel drie weggeefcadeautjes maken na een jaar en dan heb je zelf nog steeds een leuk plantje om mee door te gaan, beetje een vergeten plant, net als die groenten. Ik vond ze altijd leuk, beetje als Kaapse viooltjes. MA

Anoniem zei

Moi, nog even een tip, soms kun je echt niet ontcijferen wat je in moet typen om te bewijzen dat je geen robot bent. Dan vul ik blabla in en klik reactie publiceren aan, krijg je dat je het opnieuw moet doen, dan heb je meestal beter ontcijferbare woorden. Anders zit je soms vijf keer of meer je best te doen om zo'n onleesbaar woord te ontcijferen. Blabla werkt veel sneller! Knipoog, MA

Jo en joh zei

Ja M.A dat had ik ook al bedacht van die tobbe. Gelukkig is ons erf groot genoeg en vonden we een plekje waar ze veilig hun gang mogen gaan. Als er teveel komen zet ik ze aan de weg op een tafeltje.

Jo en joh zei

Dank je Zeeuws knoopje, ik ga daar eens kijken. Het is nog niet zover je kan pas in november oogsten.

Liesbeth zei

Handige tip van die stofzuigerzakken,moet ik onthouden! En aardperen ken ik ook niet,nog nooit van gehoord zelfs!

Fijne avond,

Liesbeth

ineke zei

ooit heb ik eens 3 knolletjes gepland..
ze staan nog steeds in de hoek waar ik ze de grond in stopte.
alleen haal ik er elk jaar kiloos en kiloos aardperen uit.
ze zijn niet zo uitgesproken van smaak, maar zeer gezond, vooral voor mensen wiens suikergehalte te hoog is.
je kan ze rauw geraspt of gekookt eten.
de plant die er uit groeit ziet er uit als een enorme zonnenbloem, tot wel 3 meter hoog, alleen is het maar zelden dat ze echt bloeien. bloeiwijze is als een zonnenbloem, waar die ook familie van is.

Willy Kooiman zei

Ja, soms is het een voordeel dat het regent, kunt je lekker op je gemakje rondkijken op de rommelmarkt. Ik had bij onze kringloopwinkel een nieuwe fles lampenolie voor 0,25 cent. Helemaal blij! Hoeveel paar sokken heb jij al gebreid? Ik zie ze geregeld voorbijkomen. Aardperen koop ik wel eens in een stalletje langs de dijk, het heeft weinig smaak maar wel een welkome aanvulling met al zijn goede eigenschappen.

Groetjes en een fijn weekend,
Willy

Jo en joh zei

Willy: Ik zou het echt niet weten. Dit jaar waren het 3 paar voor de kinderen, 2paar voor mijzelf en 2 paar voor mijn zus. Dus 7 paar.