Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 23 juni 2014

Rondje door de tuin..

De tuin is niet echt mijn ding. Vaste planten vind ik daarom erg handig, in het voor of najaar halveren en iedere dag er even bij langs dan heb je er het minste werk aan.
Ik ben meer een huishen.



Neem nou deze mooie plant die heb ik dit jaar verplaatst omdat hij geen bloemen meer kreeg. Nu heeft hij een luwer plekje en tenminste eindelijk weer eens een bloem. Let niet op de door geschoten sla die er achter staat. Is verplaatst door de vogels.


 De paarse hortensia was op mijn vorige blog mijn kenmerk. 2 jaar is er geen bloem te zien geweest door verkeerd snoeien maar dit jaar doet hij het weer prachtig. Vorig jaar heeft Joh hem gehalveerd.




 De roze liet ik op mijn vorige blog als plant zien, toen was het een witte in een bloempot die ik van een vriendin op verjaardag kreeg wel 3 jaar geleden  nu is het een prachtige roze die  niet meer in een pot past. Dit is trouwens de 1e keer dat hij bloeit. Is ook al eens gehalveerd anders past hij niet in het perkje.





De aardperen hebben het ook wel naar de zin, groeien goed.


Onder deze boom wil alleen akelei het goed doen. Inmiddels heb ik ze verwijderd anders heb je een tuin vol.


 Pioenrozen zijn ook altijd prachtig.


Verkeerd belicht ook mooi.


Rommelhoekje. Nog net kun je de halve deur van het houthok zien waar de kwikstaart een nestje in heeft al kunnen we het nergens zien. Ik zag hem vandaag nog onder de deur door vliegen.




Joh zou Joh niet zijn als hij niet wat vrij laat voor de vogeltjes, hier en daar een struikje. 

De rest zit gevangen onder een net en 


al wat in potten 18 stuks jam inmiddels en 1 fles  bessengelei en de rest deed ik in de diepvries.


Van zwarte bes hebben we net zo'n rijtje als de rode en er hangen veel bessen aan allebei.


Vorig jaar zette Joh nieuwe aardbeiplantjes, daarna kwam net die storm van windkracht ?
die bomen uit de grond rukte maar ook ons kleed met aardbeiplanten om hoog deed waaien.
Dit jaar was hier geen goed aardbeien jaar. Niet 1 pot, we konden ze steeds op het brood weg eten en toen was het al weer gebeurd. Slakken maar ook mieren weten er raad mee zag ik. We hadden er wel een net over waar vaak slakken in zaten die niet meer terug konden. 


Eindelijk mijn eerste gestekte fuchsia bijna  in bloei. 


                                                 Peterselie is ook mooi als het bloeit.


Vorig  jaar plante Joh perzik pitten, er komen 5 omhoog.


Deze staat ook in de tuin een mooie bodembedekker.


De zwaluw heeft niet doorgezet bij de voordeur.

6 opmerkingen:

Willy Kooiman zei

Dit is een mooi rondje door de tuin bij jullie. Ik ben ook geen tuinierster, zie het als noodzakelijk kwaad al is het wel zo dat ik schik heb als ons tuintje er netjes bij ligt. Manlief vind tuinplanten hartstikke leuk en vraagt hier en daar stekjes en ik trek ze het volgende jaar er weer uit, denk dat het dan onkruid is. Zo blijf je bezig.
Binnen heb ik een heleboel orchideeën staan die momenteel allemaal in bloei staan of waar de bloemstengels al goed doorkomen. Zal er eens een blogje over schrijven. Die orchideeën zijn echt mijn ding.
Fijne dag en de groetjes.

Jo en joh zei

Willy, ik vind tuinieren wel leuk om te doen maar heb zoveel wat ik leuk vindt en je kan niet alles. Orchideeen zijn ook prachtig. Hier staan ook 3. Ze bloeien ook nog eens lekker lang.

Jolanda zei

Leuk om ook even bij jullie mee te kijken. Rommelhoekjes zijn heerlijk voor de dieren in de tuin.
Ik hou ook erg van hortensia's maar ze hebben wel veel water nodig. De onze is ook gesnoeid door de hond :-(

Anoniem zei

De orchideeën heb ik tijdelijk vervangen door Franse geraniums, ook mooie bloemen, ik heb last ban steeds terugkerende wolluis, die is bijna niet te bestrijden, heb zelfs al Duits middel geprobeerd, ook dat hielp niet afdoende. Dus werk! ik nu achter de geraniums. De hortensia's snoei ik na de bloei terug tot het eerste volledige bladpaar, in de herfst verder tot wel vier bladparen naar beneden en 1 keer per drie/vier jaar in het voorjaar tot twee handen breed boven de grond, dat jaar heb ik minder bloemen, maar zo worden het tenminste geen rododendrongrote struiken en heb ik altijd bloemen. Toen een paar jaar geleden overal hortensia's werden gesnoeid door in de nacht opererende idioten, kwamen de verontruste tuinbezitters er achter, dat de hortensia's daar van opleefden, verjongden eigenlijk. Jullie hebben ook zo'n lekker formaat tuin waar je vruchten van kunt plukken, ik snoep een handjevol van mijn planten in potten, hap, slik en weg, te weinig om naar de tafel te dragen. O ja, kamerhortensia's die een beetje slapjes en voor mionder dan hald geld in de super staan: kopen! Voor weinig geld een nieuwe vaste tuinplant, zelfs die met seringachtige bloemetjes doet het goed in de tuin. MA

Jo en joh zei

Onze hortensia staat s'morgens in de zon en verder de hele dag in de schaduw. Hangt ook nooit slap van de warmte. Heeft dan ook geen extra water nodig.
Zo'n huis met tuin daar moet je hard voor werken. Mijn vroegere buurvrouw die miljonair was zei dat ook altijd tegen mij net of ik altijd op mijn luie kont zat.

vlierbloesem zei

Nou je mag trots op zo'n tuin zijn Joh!