Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 7 juli 2014

Weet je nog de give-away? Eerst kwam er nog niet veel reaktie, maar langzaam aan kwamen er toch een paar reaktie s.
Dit vond ik zelf de beste en komt van Lisanne.
Veel mensen zijn aan het bezuinigen vaak ook omdat ze moeten schrijft ze. Wat ik niet begrijp is dat ze massaal over zijn gegaan van vloerbedekking naar laminaat. Vloerbedekking  houdt veel meer warmte binnen. Dit geldt natuurlijk niet voor mensen die allergieën hebben.

Dan was er nog deze van Ruurdtje,
Eet alles puur zonder toevoegingen.
Zo proef je wat je eet, goed voor je lijn omdat je minder snel kunt eten en het levert voordeel op in je portemonnee.
Kijk maar naar de dieren die eten ook heel puur.

Verder allerlei bekende ideeën zoals doe een jaartje langer met je kleding of ga je kleding minder vaak wassen maar luchten.

Ruil kleding met vriendin of zus. Allemaal heel bekent bij de meesten.

Inmiddels nog een paar sokjes erbij gebreid zodat het wat eerlijker verdeeld is.
De kabelsokken zijn inmiddels ook klaar dus ze komen naar jullie toe. Mail nog wel even waar ik het naar toe mag sturen.


We zijn 9  dagen op vakantie geweest in Zeist en heel veel gefietst, dit was natuurlijk de 1e foto. Het beeld spreekt voor zich.

trainingscentrum K.N.V.B

En wat lag daar voor het gebouw op de grond? dit. Al die troep verdwijnt weer in het milieu.
Balen jullie ook zo van al die troep die het voetballen met zich mee brengt? Het wordt steeds gekker en meer.
Van de wedstrijd heb ik niet veel gezien want mijn bedtijd is altijd rond half elf. Joh kijkt wel altijd en verteld dan s morgens wel hoe het is afgelopen.

Hier zijn we ook even naar binnen geweest en Joh scoorde 3 lange broeken waarvan ook 1 voor mij. Handig dat we dezelfde maat hebben. De broeken liggen nog bij de was.Door het schilderen van het huis zijn er weer wat versleten.


Bij de J.umbo deden we zoals altijd de boodschappen. Ik zei tegen Joh zoek jij even een paar appels uit dan haal ik even vlees.
Terwijl ik terug kwam stond Joh te  wachten.
Hij kreeg een tas met fruit ter waarde van 5 euro omdat hij een rotte appel in het schap vond en ze de vers
garantie hanteren.



Bij onze J.umbo hebben we dat nog nooit meegemaakt. Toen we zaterdag de boodschappen deden deed zich hetzelfde voor

dus nog een tas met fruit.  Je hoeft alleen maar te melden dat iets rot is, meer niet.

Ook kon je bij 25 euro aan boodschappen  een bon scannen in de winkel bij de kassa en een gratis fles D.ove meenemen. Leuk om cadeau te geven.


Thuis wacht het werk weer, eerst natuurlijk veel was, de caravan leegmaken en alles weer opruimen.
Schoonmaken doe ik vandaag en dan kan hij weer op stal voor een tijdje.
Maar er waren ook nog heel veel zwarte bessen die verwerkt moesten worden dat leverde 20 potten jam op en het sap staat nog uit te lekken, kan morgen nog suiker en citroenzuur in.



Ik ben wel blij dat er nog zoveel jam gemaakt is. Ik had tenslotte van iemand veel potten gekregen met de belofte dat zij dan jam zou krijgen.
Helaas was de aardbeien helemaal niks dit jaar. Ik hoop dat ze zwarte bessenjam lust. Schijnt heel gezond te zijn.


Het potje met de blauwe bessen vond ik zo lief die komt o.a bij die dame weg maar ook het potje van H.ak.
Dat is een potje met een los midden dekseltje erin. Nu vraag ik me af of deze wel geschikt is voor jam?
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Inmiddels de jam gecontroleerd op dikte, die was heel goed.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Jam in de potjes van Hak met los binnen deksel gaat prima. Heb er nog geen last gehad van potjes die los gingen of waarvan de inhoud van bedorven was in voorgaande jaren. Ik doe de potjes na het vullen nog 10 minuten in een oven van 150 graden. Dat doe ik omdat ik weinig suiker gebruik en vaak fruit gebruik waar iets aan mankeert.

succes

Groeten M v V

Jo en joh zei

Bedankt Anoniem, ik vroeg me alleen af of die potten zo'n hoge temperatuur kunnen hebben.

Vlijtig Liesje zei

Ik stoor me ook aan vuil in de berm en op straat. Ik snap niet dat mensen zo lomp zijn om hun zooi gewoon maar op straat te gooien.

Dat van dat laminaat herken ik wel. Wij hebben het ook. Het is inderdaad minder behaaglijk dan vloerbedekking. Maar wel goed schoon te houden.

Anoniem zei

Als het voetballen voorbij is dan merkt de vuilnisdienst dat door uitpuilende grijze bakken! De groentepotjes met tweedelig deksel hergebruiken kan prima, maar ik zou zowel het glazen potje als de deksel niet vaker dan 2 keer hergebruiken. In Amerika gebruiken ze vrijwel alleen tweedelige deksels voor de inmaak, sites genoeg en daar vervangen ze de deksels regelmatig. Maar de wegwerpgroenteglazen van hier zijn van minder stevig glas dan de van ouds vertrouwde inmaakglazen, dus sneller vervangen denk ik.
Jullie zijn weer goed geslaagd in de kringloop en die olifantenwinkels, wat goed dat jullie zo opletten en het is echt een beleid dat die happie winkel ook in zou moeten voeren. Gisteren kocht ik de laatste twee bossen bospeen, die vers waren. Er onder lagen die van de zondag of zaterdag (ja, die zaak is vlakbij en zondagsmiddags 4 uur open) en die hadden zowel voor het loof als de wortels zelf een pak stijfsel nodig, goed dat ik nog wat ouderwetse warenkennis heb meegekregen van huis (wij hadden een groentetuintje). Zelfs het melden van een kapotte tomaat of een schimmelplek in een pakje vlees of een opengedraaid groentenpotje levert nauwelijks een bedankje op, vaker zo'n blik van: waar bemoei je je mee en een schouder ophalen, dus ik bemoei me er ook niet meer mee, bij Lidwientje krijg je een dank-je-wel en gaan ze gelijk op inspectie. In de kringloop kocht ik voor 25 cent een hangopset, splinternieuw, een houten geval als een vouwvisserskrukje met een nylon uitlekgeval, je kunt het zio zelf namaken, even gogelen bij natuurvoedingswinkels of wijn/bier gereedschappen, voor kleine hoeveelheden fruit met veel putten ideaal,je kunt ook een theedoek gebruiken, maar die krijg je na bramen of vlierbessen niet meer helder. Bramen/vlierbessen 2 of 3 op 1 is heel lekker en een appel/bramentaart (zonder pitjes!) ook. De kringloop leverde helaas geen broeken op voor mijn korte onderlijf, maar elders gevonden 3 heup/kuitbroeken voor 27 euro per stuk, niks te vermaken, prima lange door-de-weekse broeken voor mij houden me weer minstens twee jaar netjes zonder zo'n vervelend laaghangend kruis. Je kunt pijpen wel korter maken, maar het bovenstuk levert te veel problemen op, omdat je dan ook de zakken moet herplaatsen.Zo, nu even achter goedkope prei aan, geen tuin hebben is soms gemakkelijk, maar soms ook frustrerend. MA

Willy Kooiman zei

Wat heb je weer een leuk blog geschreven. Ik had al een vermoeden dat jullie op vakantie waren, het was zo stil.....
Jammer dat wij geen Jumbo in de buurt hebben, ik geen zeker met een kritische blik door de winkel.
Een uitdaging om wat te vinden.
Tsjonge wat jam, ik ga deze week courgettes en soep wecken.
Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
Groetjes,
Willy