Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 4 augustus 2014

Armoede, kringloop en..lekker g.lutenvrij brood.

De armoede van nu is toch heel wat anders dan 50 jaar geleden.
Iemand mailde mij dat al eens. Ze schreef zoiets.
De vrouwen van nu hebben het liefst een sigaret in de mond en een stuk kauwgum, een telefoon aan het oor maar
als het over het schoolreisje van de kinderen gaat hebben ze geen geld.
Wij zouden er voor vechten om ons kind dat plezier te gunnen al zouden we zelf een snee brood minder eten of een kleiner stukje vlees eten.
Iets van die strekking.

Maar wat me eigenlijk dwars zat is het volgende: in een plaatselijk krantje las ik een stuk over de v.oedselbank.
De v.oedselbank is eigenlijk bedoeld voor zieken en zwakken en is een goed initiatief.
In het krantje stond dat de mensen die er gebruik van maken goed worden gescreend maar er stond ook bij dat mensen het in een andere plaats afhalen omdat ze zich schamen.
Die andere plaats is heen en terug ongeveer 30 km rijden.
Dan denk ik bij mijzelf hebben ze dat echt nodig en hoe screenen ze deze mensen want als je 30 km moet rijden om voedsel op te halen kan je mijns inziens ook werken. Het lijkt me sterk dat ze het op de fiets afhalen want het leek een heel pakket.
Mijn zwager woont in de stad vlak bij zo' n afhaalcentra en vertelde dat ze met de m.ercedes voor komen rijden.
Druk ga ik me er niet over maken maar ik moest het even kwijt, zo dat is er uit.

Nu wat anders, weet je nog dat Joh in een zak van 3 euro die je op het einde
van de r.ommelmarkt soms kan kopen en vol mag stoppen met alle bruikbare dingen die je ziet, deze klok eens meenam.


Zelf hebben we ongeveer de zelfde en die wou plots niet meer op het hele uur slaan,
ja 1 keer maar als het 10 uur is en hij slaat maar 1 keer is dat lastig.
De andere hing in de keuken. Joh sleutelde de kast eraf en repareerde de 1 met de ander. Helemaal blij.


Dan werd ik nog eens blij van een 3e b.h deze heeft geen zichtbare randen een zogenaamde minimizer.





Een ponsje voor kaarten te maken.


Voor Joh vond ik tussen de dameskleding nog een prachtige gloed nieuwe 5 pocket broek van de bekende P.ierre C.ardin en zelf vond hij een bruin t.shirt voor thuis.






Joh vond  nog een kabelhaspel zonder kabel en een bakje voor gereedschap waarvan geen foto.
En nog een wifiversterker alles samen  voor 10 euro.


Nieuwe.
Oude
Ook bakte ik deze week per toeval een g.lutenvrij brood zoals een brood behoord te zijn niet droog en lekker luchtig en na dat het in de vriezer is geweest nog net zo lekker. Ik hoop dat Joyce nog meekijkt van haar kreeg ik ook eens een heerlijk recept.


Het recept van dit brood staat op pinterest.

Ik ga even een blogpauze houden maar kom wel weer teug en ik ben niet op vakantie want onze loge is er nog steeds. Hierbij nog een leuke spreuk en voor wie nog op vakantie gaat een fijne vakantie toegewenst en doe vooral voorzichtig.


21 opmerkingen:

Anoniem zei

Als je gewend was met geld royaal om te gaan valt die 30 km.misschien niet eens op, alleen maar dat je buiten beeld bent van je naaste omgeving. Die Mercedes valt nog te verklaren, vcrkopen levert vaak verlies op, misschien is ie nog niet afgelost, dan mag vaak alleen de leningsverstrekker hem verkopen en je hebt hem nodig om te solliciteren en een nieuwe baan te krijgen, eerst keek ik daar ook raar tegenaan, maar na wat baanverliezers in de directe omgeving gesproken te hebben (dan zeg je al snel: koop dan een kleinere auto) snap ik dat nu wel, die 30 km. niet, dat is al snel 4 liter benzine of meer.
Even een tip, niet kringloop, maar de L id l heeft nu sorteerdozen in de aanbieding, met losse vakverdeling, door de loomgekte liepen de prijzen daarvan op tot wel 13 euro, nu bij Lidwientje 3,99, ik denk dat ze de deur uitvliegen. ik heb zulke in gebruik voor mijn naaigarens, 2 stuks maar liefst, voor de spijkertjes en frutsels die ik zelf gebruik een stuk of 4 en ik heb er net 2 gehaald, want in de kringloop zijn ze meestal te veel gehavend of sluiten ni9et goed, deze wel. Als chaoot hou ik er van datgene wat ik geordend op kan bergen ook zo te doen, houdt de chaos een beetje in toom. MA

zeeuws knoopje zei

Ik vroeg me dat ook af waarom er mercedessen etc bij de voedselbank komen. Nu ben ik er sinds kort achter hoe dat komt. Er zijn mensen die niet eens in de gelegenheid zijn een pakket te halen. Bij ons op walcheren kun je dan iemand machtigen die het pakket voor je ophaalt. Dus nu snap ik ook de auto's die er komen. Aan de andere kant: als ik naar mijn werk fiets kom ik vaak een vrouw tegen, lopend op hele oude schoenen die haar pakket op komt halen, dus deze mensen zijn er ook.

Jo en joh zei

Zeeuws knoopje: Dat zijn dan de mensen die het waarschijnlijk echt nodig hebben. Invalide of ziekelijk dan is het te verklaren maar om er 30 km voor te rijden omdat ze zich schamen kan ik dan niet rijmen. Schamen ze zich dan omdat ze in hun binnenste wel weten dat ze er eigenlijk geen recht op hebben of toch nog iets anders? Van 40 euro per week zou ik gemakkelijk kunnen eten zelfs al had ik geen tuin.

Vlierbloesem zei

ER zijn juist hele grote wachtlijsten voor de voedselbank. De persoonlijke situaties worden helemaal doorgelicht zodat vaak gezinnen in de schuldsanering en alleenstaanden en zieken in aanmerking komen. In Friesland zie je dat veel mensen in de schuldsanering nog wel een auto hebben omdat ze A) werken (de werkende armen) B) De afstanden dusdanig groot zijn van dorp naar stad dat het goedkoper is om een auto te behouden. Dat word dan door de schuldsanering aangehouden als basis vaste last.

De druk is maatschappelijk groot net zo goed net zo goed voor de zorg directeruen die meer dan twee tpn per jaar opstrijken voor hun baan. Dat slikken we ook niet meer. Net zo goed we het niet kunnen slikken dat de mensen in de schuldsanering zwart er bij klussen om geld voor de kapper en de sigaretten te hebbben.
Torre appels heb je altijd maar daar kún je niet een hele groep op afrekenen.

Jo en joh zei

O nee, ik zal zeker die hele groep er niet op afrekenen. Ik ken velen die het krap hebben en het nodig hebben maar die niet naar de voedselbank willen omdat ze hun prima redden zonder. Die willen geen auto omdat ze die niet kunnen onderhouden maar fietsen liever. Als ik het geld niet had wou ik ook beslist geen auto maar zocht andere manieren om op het werk te komen.

Jo en joh zei

M.A voor mijn borduurgaren gebruik ik een houten kistje waar 3 flessen wijn in hebben gezeten. De kaartjes passen er prachtig in.

Nicole zei

leuke vondsten Johanna!!
Ik vind ook dat mensen makkelijk van 40 euro per week kunnen rond komen. doe ik ook en ik heb een modaal inkomen.
De bramen hangen hier te verrotten aan de struiken, geen mens neemt de moeite om ze te plukken........
Er zijn heel veel kreatieve oplossingen.
en het woord moeite kennen ze tegenwoordig niet

ergens moeite voor doen


nee voedselbanken krijgen van mij geen ene cent.

Jo en joh zei

Nocole, dat is nou precies wat ik bedoel ze willen nergens geen moeite meer voor doen. 40 euro is toch een hoop geld en het leven is 1 en al welvaart. Vroeger was er echte armoede en was er ook geen voedselbank en die mensen redden het toch ook. Men wil tegenwoordig nog geen kilometer fietsen terwijl het zo gezond is.

Willy Kooiman zei

Leuk interessant blog, mooie vondsten bij de kringloop. Zelf heb ik een paar oude opklapbare tuinstoelen gescoord, zijn nodig want onze zoon heeft de sleutel van zijn huis gekregen en er moet geklust worden. Kunnen we lekker zitten. Tja, die voedselbank. Van ons krijgen ze ook geen cent. In onze woonplaats zit er ook één, ik kan er een heel verhaal over schrijven maar dat kan ik beter niet doen.
Hoop dat je blogpauze niet te lang duurt maar ik gun je wel even lekker de rust er van.

Groetjes en tot snel,
Willy

Cisca zei

Van 40 euro is prima te eten. Maar die 40 euro is bedoeld voor ALLES.Kleding , vervoer,vervangen van dingen, kleding enz.Zelf heb ik een WIA uitkering onder bijstands nivo, een oud autootje,(dat ding vervangt mijn benen) en ik zit niet bij de voedselbank. Maar het wordt hoelanger hoe moeilijker rond te komen. Hogere vaste lasten elk jaar en meer bijbetaling medicijnen enz.Soms ga ik met mensen mee om hun pakket te halen omdat ze geen vervoer hebben. Ook ik woon in Friesland waar de afstanden groot zijn en het werk niet voor het opscheppen.De voedselbank is wel degelijk hard nodig . Armoede van nu is niet te vergelijken met vroeger.Maar stille armoede is er volop.Nee, je ziet het niet aan de kleding of huizen. Maar dat zegt niks.En niet iedereen heeft van huis uit meegekregen om van niets ,iets te maken.Ik wel. Daarom ben ik absoluut niet arm.Ik heb als leefgeld 25 euro per week met huisdieren samEN. Anders zou de auto weg moeten en ben ik pas echt gehandicapt.Men kan zich beter eerst verdiepen in het hoe en waarom iemand naar de voedselbank gaat. Heeft niks met luiheid en fraude te maken.Het is voor de meeste mensen de meest lullige stap die ze in het leven moeten maken

Jo en joh zei

Ciska: Dan is het niet overal gelijk. Ik ken iemand die in de schuldsanering zat en van 45 euro voor eten moest rondkomen. Ze kwam niet in aanmerking voor de voedselbank. Ze redde haar prima en reed ook nog auto.
Ik wil ook niet zeggen dat die voedselbank niet nodig is maar dat er door sommigen misbruik van wordt gemaakt.

Cisca zei

De maatschappij verhardt en het is steeds vaker ieder voor zich.Men kijkt steeds vaker van elkaar weg. Eigen schuld, dikke bult en als je maar wilt is alles maakbaar. Deze mentaliteit heerst er veel.Maar niet alles is maakbaar. Ziekte,geen of weinig sociaal netwerk, pure pech ouderdom met alleen maar een AOW , het zijn zomaar dingen die je leefomstandigheden kunnen bepalen..Dan kan de voedselbank de laatste strohalm zijn. Niemand die ik ken ,is daar trots op.En mocht er eens een rotte appel tussen zitten, so be it.Het heeft meer nut om de mensen op streek te helpen om zich te redden met de middellen die ze wel hebben.Ik prijs me nog altijd gelukkig dat ik dat van huis uit meegekregen heb.Ik word alleen zo boos over de algemeenheden zoals profiteurs die met een dikke mercedes voor komen rijden om de gratis spullen op te halen.Ik rook, drink soms een glaasje wijn, heb huisdieren en heb zelfs een auto.Ik red het wel. Maar niet dankzij mijn lage inkomen en steeds hoger wordende vaste lasten.En als je oud of chronisch ziek bent,heb je echt niet zo veel mogelijkheden om je inkomen te vergroten.Je zal het ermee moeten doen. Hoe dan ook. En dan is daar soms ineens de voedselbank voor nodig

Jo en joh zei

Dat ben ik helemaal met je eens. Soms kom ik bij mensen die het net zo moeilijk hebben als jij, die dan toch nog willen geven als je iets mee neemt, zo lief maar ontvangen vinden ze dan weer erg moeilijk.

Cisca zei

Ik heb het niet moeilijk. Ik heb het goed. Ik heb alleen een rottig lijf.Naast mijn wieg stond een hengel en mijn moeder leerde me ermee vissen.Ik maak me wel zorgen over de vaak ongefundeerde harde oordelen die men over anderen kan vellen. En dan vlieg ik ineens in de pen.Ik ben ook fervent kringloopstruiner en word daar zeer blij van.Zelfgebakken brood.. er kan niks tegen op. Nu is het de tijd om de vriezer te vullen voor de winter.Kortom, onze leefwijze verschilt niet veel. Misschien de inhoud van de knip mar dat is voor een fijn leven voor mij niet relevant. Genoeg is genoeg. Fijne blogpauze en geniet ervan. Niet te lang graag want ik lees met plezier de blog.LOL

Pippa's Hus zei

Ik ben nog niet zo lang terug van vakantie en lees je blog even terug. Ik lees tot mijn schrik dat jullie ook een verlies te betreuren hebben. Vanaf hier ook heel veel sterkte gewenst! XX Esther

TIO zei

Dat is inderdaad niet te begrijpen he... Maar wij kunnen er idd weinig aan veranderen denk ik.

Dat is weer goed gescoord op de rommelmarkt/kringloop, goed gedaan!

Anoniem zei

Ha Johanna,

ja hoor, ik lees nog steeds trouw mee.
Fijn dat het brood zo goed lukte!! Daar kan je soms zomaar blij van worden, een lekker broodje eten. Geniet van je pauze (en je brood natuurlijk).
Groetjes Joyce

my cozy ❤ little space zei

wat een prachtig blogje om blij van te worden....het enige wat ik kan zeggen dat de voedselbank , wordt ook misbruik van gemaakt...maar is een lange verhaal...heel leuke koopjes...hier hebben we ook maar je moet net die dingetjes tegenkomen ik ga graag naar de rommelmarkt en tweede handse winkel....groetjes soraya

ineke zei

dacht dat ik toch regelmatig alles las.. mar zie opeens dat ik wel een paar blogjes gemist had.
tja armoede is een relatief begrip.. wat het voor de ander is hoeft het voor jou niet te zijn.
en schuldsanering is heel wat anders. daar berekenen ze wat je verdient, wat je af moet lossen en waar je dus van moet moet leven.. en dat weer heel anders dan de bijstand.. schuldsanering kan dus meer zijn per week wat je mag en kan uitgeven! en is maar 3 jaar.. en soms is dat zo weinig dat je dus naar de voeselbank mag.. ook al was je directeur en had en heb je dus een mercedes..bijstand is tegenwoordig heel vaak veel jaar en dan wordt eht moeilijk.. als je van 150 eruo per maad wat over blijft als je je vaste lasten betaald heb moet leven.. en dus alles moet doen.. reizen, eten, kapper, kleding, kadootjes kleinkinderen en andere familie enz enz..en je komt met bijstand NIET in aanmerking voor de voedselbank.. dat is tenminste hier in rotterdam.. iedere gemeente heeft zo zijn eigen regels.. hier moet je schulden hebben en bij maatschappelijk werk lopen voor je er voor in aanmerking komt.. en dan ook nog hoogstens 3 jaar.. dan is je beurt bij de voedselbank weer voorbij ook al blijf je ellende hetzelfde. je ziet.. het is niet zo eenvoudig als dat je denkt.. en 50 euro per maand is prima van te leven.. als je er alleen van moet eten.. maar wat als je er bv als moeder en kind van moet rondkomen?? een kind groeit en moet naar school.. nieuwe fiets, schoenen, excursies enz..ik vind je kind mag er niet onderlijden en daarom was ik een ster om mijn 5tal zo aan te kleden en met ze uit tegaan dat het bijna niks kostte. bv verjaardagen werden gevierd metr pannenkoeken en speurtochten swinters met pannenkoeken en sjoelwedstrijden. op vakantie gingen we ook.. er bestaat een site waar je dus van huis kan ruilen of ergens anders op bv de poes of hon kan oppassen.. zo hebben we eens op een boerderij op de veluwe gezeten met geiten en kippen.. in een huis met 3 honden in drente en een groot huis met voliere in de glind en een huis met paard en hond in brabant.. zo kom je nog eens ergens en het kost alleen de reis.. eten had je thuis ook moeten doen! ik had het voordeel om altijd maar weinig geld te hebben.. maar tegenwoordig zijn veel mensen verwend en weten niks meer te verzinnen wat geen of weinig geld kost om het toch leuk te hebben.

Anoniem zei

Ik heb een tijdje naast de voedselbank gewerkt, en ik verbaasde me er inderdaad ook over. Maar dan vooral over de cigaretten.. Maargoed, ik denk inderdaad dat niemand voor zijn plezier zijn eten daar ophaalt; het moet voor de meesten (juist in een Mercedes) behoorlijk vernederend zijn.

Wat ik overigens wel van de voedselbankmedewerkers hoorde, is dat veel mensen liever voor pizza en wittebrood kozen dan voor bruin brood en gezond voedsel. Dat vind ik dan wel weer frappant..

Groeten D

Jo en joh zei

Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. Mijns inziens zou het anders kunnen want zeg nou zelf je kan toch zonder sigaretten en inderdaad wij zouden voor gezonde voeding kiezen als er te kiezen valt, dat weet ik niet. De mercedes is te verklaren, dat een vrijwilliger het pakket afhaalt voor een zieke of zwakke.