Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

donderdag 18 september 2014

Ik borduur.

Handwerken heb ik mijn leven lang gedaan omdat het veel rust geeft.

Sokken zijn er genoeg gebreid al moet ik er nog 1 van maat 47 maar die heeft nog even de tijd.

Dan het borduren maar weer eens oppakken want materialen heb ik genoeg om zomaar te kunnen beginnen.

Eerst het garen weer even gesorteerd en alle nummers die ik nodig heb bij elkaar gezocht.
Het garen bewaar ik op kartonnetjes met daarop het nummer. Ook hou ik de nummers bij in een boekje met daarbij een draadje van het kleurnummer. Zo kan ik als ik los garen koop waar geen nummer meer om zit even zoeken in mijn boekje en dan het garen meteen op een kartonnetje met het nummer erop.


Het stramien kocht ik eens in een doos met allerlei oude borduurpatronen en restanten borduur garen voor 4 euro.
Sommige patronen heb ik weer weg gedaan maar er zaten enkele bij die ik geweldig mooi vond zoals de 4 jaargetijden van M.arjolein B.astin.
Ik wil mijn kalender er onder hangen en ieder jaargetijde wisselen van borduur.
Als je dergelijk patroon koopt samen met stramien en garen ben je een kapitaal kwijt. Nu dus nog geen 4 euro. Ik beleef hier veel meer plezier aan en er komt hetzelfde eindproduct uit.


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo kocht ik laatst 4 ik denk dekservetten met bloesemtak in 1 hoek van Clara Weaver en een zonnebloemen mey pompoen en peer van Lanarte plus nog wat kleinspul van Eva Rosenstand (complete pakketten, van sommige een paar kruisjes maar geborduurd) voor nog geen 5 euro, het was dubbeltjes en eurowerk en nog wat klein handwerkspul erbij (toerenteller en dat spul) in een kringloop die normaal veel te hoog prijst. Deze week had ik nog een gelukje: een rollegiesiezer van Cloe, Duits merk, ik had er al één twee jaar geleden nieuw gekocht, deze was nog nooit gebruikt en 5 euro. Weet je, met 1 ijzer voor rolletjes (opgerolde dunne wafels) duurt het bakken zoooooo lang, met 2 kan 1 bakken en een ander rollen, anders met 1 ijzer vervelen 2 mensen zich. Het handwerkseizoen komt er weer aan en je zal zonder voorraad zitten ... niet aan denken. Voorlopig help ik nog met begraafplaatsherstel, geeft spierpijn en schiet nooit erg op, maar het weer is nu nog goed, binnenzitten kan nog lang genoeg. MA

Anoniem zei

Ha, die ken ik, maar ik ga ze niet borduren of kopen. Als je bij borduurderij haar blog kijkt zie je dat het scannen of fotocopi-eren van bu=orduurpatronen nuttig kan zijn. De scan sla je gewoon op, je zult toch je patroon kwijt raken. Ik borduur eigenlijk altijd van een fotocopie, zo blijft het echte patroon ongeschonden (en in de kast) want ik merk wat ik geborduurd heb af en als je dan fout zat wordt het zo'n janboel. Met mijn oude varifocus had ik na 3 jaar leesproblemen en die ging dan af met borduren, maar de nieuwe leest (ahum) geweldig, dus zal het borduurpatroon lezen ook wel beter gaan. Deze keer moet ik het pakket van Lanarte Zonnebloemen echter wel heel groot en in kleur scannen/copie-eren, want ik ontdek nu pas dat het borduurpatroon er niet bij zit, zal misschien wel los in de kringloop liggen, afijn, het is van de foto bijna zo te tellen, bijna dus. MA (wat een uitdaging)

debora zei

veel borduurplezier!kijk al uit naar een foto van het resultaat!
fijn weekend groeten debora

ver-greetmenietje zei

Wat zal dit mooi zijn onder je kalender Johanna!
Wat ben je toch praktisch aangelegd
om je borduurgaren in een boekje
te plakken!
heel veel liefs en fijne avond nog.

Nicole zei

wauw wat een project!
succes ermee en houdt ons op de hoogte van je vorderingen!!leuk!