Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 15 september 2014

.Restjes van de k.ringloop en gekregen.

Van al deze restjes sokken gebreid. Ik dacht het volgende paar wil ik het anders, toe-up sokken.


Dus na deze streepjes sokken(er kunnen nog wel een paar uit kosten ongeveer 30 eurocent) zocht ik dikker garen om te proberen of dat zou lukken.


Ik heb ze al vaker gebreid maar dan met kabels maar deze zijn gewoon recht toe recht aan.


Moeilijk is het niet. Gewoon een koordje haken van het aantal steken wat je nodig hebt + nog een aantal extra.  Als je googeld opzetten toe-up sokken kom je verschillende opzetten tegen.
Op dat draadje zet je de eerste steken op en dan minderen tot de teen en weer meerderen tot er weer genoeg steken zijn.


Dan zet je alle steken op 4 naalden dus het gehaakte koordje er uit trekken en die steken ook opzetten.
Dan tot de spie breien even passen dat gaat het handigst als er 4 pennen in het breiwerk zitten. De grootste pen brei je tot in het midden, meerderen aan beide kanten, zoveel steken zodat je genoeg hebt voor de hiel.


Dan brei je de kleine en de grote hiel en vervolgens de boord.
Afkanten doe je ook anders omdat het met gewoon afkanten niet een soepele kant heeft.

Dit patroon is handiger om met restjes te breien en je bang bent dat je te weinig garen van 1 kleur hebt. Zo kun je er een beter een mooi einde aan breien zonder dat het zichtbaar is.
Het garen kreeg ik van iemand die ik hielp met een probleem op naai gebied en ik er niks voor wou hebben. Het hoeft niet altijd met geld betaald te worden. Ze kosten mij dus alleen wat inspanning.


Op dit moment heb ik nieuwe sokken op de pennen om cadeau te geven maat 47, lekker groot.






























4 opmerkingen:

Vlierbloesem zei

Ik vind sokken breien zo knap, jammer dat ik het talent er niet voor heb.
Mooi hoor~!

Pippa's Hus zei

Mooie sokken. Ik kan het helaas ook niet, sokken breien.
XX Esther












i

Elizabeth zei

wat leuk zeg... misschien begin ik er ook wel weer aan binnenkort. Heb restjes zat. Je brengt me dus op een idee.

Anoniem zei

Heerlijk breien! Ik ben een paar voor maat 49 aan t breien.