Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 29 september 2014

Schoonmaken en natuur.

Bij vies weer zoek ik vaak karweitjes waar ik geen zin in heb als het mooi weer is.
Zo heb ik deze week de roosters van de ramen weer eens goed schoon gemaakt.
Deze kun je er gewoon afhalen en een sopje geven.



Omdat ze nogal grofmazig zijn leg ik er altijd een stukje vliegengaas in.
Het gaas komt van een rolhor en de hele kleine vliegjes kunnen er niet meer door.


Die roosters hebben de gehele zomer open gestaan en in de winter heb ik ze ook altijd open
om het vocht in huis te verdrijven mits de wind er pal op staat.
Als het rooster er voor weg is maak ik de opening het beste schoon met een tandenborstel. Spinnenwebben en nog een spinnenwebben die kleven goed aan een tandenborstel, een paar keer goed ronddraaien, even uitspoelen en dan nog eens dan zijn de meeste wel weg.
De spons in de teil is mijn laatste spons die ik gebruik.
Hierna komen er nooit meer sponzen in mijn huis omdat ze heel moeilijk vergaan en nog lange tijd in het milieu rond zwerven.
Dit heb ik een aantal jaren geleden al gezegd, kan je nagaan hoeveel ik er op voorraad had.
Vies waren ze.


4 opmerkingen:

Willy Kooiman zei

Ik heb ze hier ook pas schoongemaakt.
Zijn van die dingen waarbij je "eer" van je werk hebt. Goed idee om er horregaas in te doen, volgende keer doe ik dat ook.

Wat ga je i.p.v. de schuursponsjes gebruiken? Ik gebruik ze veel, doe er ook de vaat mee. Een afwasborstel vind ik niets.

Jo en joh zei

Willy, nu gebruik ik vaak een doek of een borstel. Ik heb wel een vaatwasser maar voor de rest gebruik ik een afwasborstel.

Anoniem zei

Krijg je met een borstel niet snel krassen tijdens het schoonmaken? Of valt dat wel mee?

Groeten D.

Jo en joh zei

D. Dat valt wel mee. Als ik het echt niet vertrouw probeer ik het eerst op een plaats waar het niet zichtbaar is.