Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 20 oktober 2014

Vakantie 1

Het treft niet vaak dat we zoveel leuke mensen in de buurt treffen al waren er ook een stel Zweden
die midden in de nacht hevige ruzie hadden gemaakt waar wij niks van hebben mee gekregen
omdat er een caravan tussen zat. Toen die de volgende dag was vertrokken hoorden wij de s avonds ook een zelfde geruzie.
Gewoon griezelig.
Eerst dachten we die vrouw is ziek maar een dag later stonden ze op een andere plek gelukkig waar we ze niet meer hebben gehoord. Zelfs op het strand ging ze nog wel eens te keer. Joh droomde er ook een keer van dat ze met een mes achter hem aan zat. Ik lag te schuddebollen naast hem omdat hij zulke gekke geluiden maakte.
We konden ook niet helpen want Zweeds is niet te verstaan bijna.
De vrouw had ook een heel overheersende stem gooide met dingen,
sloeg met vuisten op de tafel en tegen de caravan, dat ging wel 40 minuten door.
De man bleef uitzonderlijk rustig, toen ik er langs liep knipoogde hij tegen mij, net of wou hij zeggen laat haar maar uitrazen.

Met het Friese paar klikte het meteen.
Ze kwamen een avond bij ons en wij een avond bij hun en ik ging zelfs een keer met haar naar de Chinees.
Zij droeg s morgens altijd een leuk paars jurkje en toen ik er wat van zei vertelde ze dat het haar ochtend gewaad
was wat ze altijd droeg als ze naar de douche ging. Goh ik dacht dat is handig.
Een badjas neem ik nooit mee omdat die veel ruimte in beslag neemt.
Ik kleed me altijd helemaal aan om me vervolgens in de douche weer uit te kleden.
 De volgende dag had ze weer een ander jurkje gekocht, jawel bij de Chinees voor 9,95.
 Ik dacht zo'n ochtend gewaad wil ik ook wel dus spraken we af er de volgende dag 1 voor mij uit te zoeken.
Zij wist de weg wel. Het geval was dat ze er met haar man in de auto was geweest en toen we te voet er heen gingen kon ze de weg niet meer vinden. Ik blij want dat heb ik ook altijd.
We gingen onverrichte zake terug 9 km was het lopen heen en terug maar het was gezellig. De volgende dag bracht haar man ons
en liepen we terug.
De winkeltjes worden daar veel door Chinezen gerund vandaar gekocht bij de Chinees.

Bij het Spaanse paar aten we paella. Ik zei meteen nee dat kan niet want ik eet glutenvrij. Joh wil misschien wel.
De Engelse dame zei dan neem je wat te eten van jezelf mee. Oke. ik vond in de winkel een glutenvrije pizza en kocht die.
Het was helemaal niet nodig. Om 1 uur riep de Spaanse dame of we kwamen kijken hoe ze de paella maakte.
Heel erg leuk om te zien. Ik had helemaal geen idee. Dacht altijd gekookte rijst met vis, vlees e.d.
Ze bakte eerst in olie paprika repen gamba s, groot en klein en sepia in blokjes gesneden. Deze hield ze apart.
Daarna ging er een speciale rijst in en geraspte tomaat, kruiden en zout en wel 2 liter visbouillon en een kleurstof voor een mooie kleur.
De bouillon werd langzaam aan helemaal opgezogen in de rijst.
Daarna ging de paprika er weer door en de vis werd langs de rand gezet zodat het meteen in parten was verdeeld.
 Nog een poosje pruttelen en toen kwam er folie over heen om de smaken nog beter tot zijn recht te doen komen.
 En er kwam geen gluut aan te pas.
We dronken eerst een glaasje wijn die de Engelse mevrouw had gekocht ook namens ons.
 De paella was erg lekker en we genoten allemaal.
 Met de Friese dame had ik er over gesproken en gezegd nou had ik eigenlijk een typisch Fries
 product bij me moeten hebben om cadeau te geven.
Wij zijn intussen druk aan het Spaans oefenen, iedere dag 3 woorden. Niet teveel hooi op de vork.
 Spanjaarden zie je wel meer gezamenlijk eten. Ze zetten een rij tafels midden op de weg en aanschuiven maar en een kabaal als ze dan maken.


Hier moest het feest nog beginnen, Met de Spaanse vlag boven hun hoofd.

 Wat waren de kosten van deze 6 weken. 1889,03 onderverdeeld in:
 1 boodschappen 673,24
 2 camping          597,90
 3 diesel              324,66
 4 tol                   261,33
 5 kado's e.a        26,90  (Joh had een lekke band van de fiets.)

6 opmerkingen:

Willy Kooiman zei

Dat moeten heerlijke weken zijn geweest. Jammer van die vervelende ruzie's. Wij snappen dat ook nooit, praat gewoon je meningsverschil uit. Sommigen generen zich totaal niet en staan publiekelijk te ruzi├źn. Leuk dat je dan zo'n veelzeggende knipoog krijgt.

Jo en joh zei

Ja wij kunnen dat ook niet begrijpen van die ruzie's, en dan zo midden in de nacht.
Veel kinderen lopen daar op dat tijdstip ook nog rond.

Pippa's Hus zei

Het klinkt als een heerlijke vakantie, behalve de Zweden dan. ;-)
Ik hoopte nog wel op een foto van jou in je chinese gewaad! ;-) XX Esther

Jo en joh zei

Esther, het is niet een chinees gewaad maar een gewone zomerjurk van tricot ik meende dat hij in Italie vervaardigd was.

Vlierbloesem zei

Er is iets geks, je komt niet meer automatisch in de lijst dus had ik veel gemist, het is nu verholpen. Wat een keurig budget!

Anoniem zei

Ooit hoorde ik een uitdrukking die me bij is gebleven, vanwege het ietwat straattaalpeil: wie kent mijn komt in Utrecht (geuit door een Rotterdamse), m.a.w. ze kennen me hier niet dus kan ik doen wat ik wil, zal die Zweedse ook wel gedacht hebben. En dan hebben jullie nog een caravan, in een tent hoor je echt alles wat er in de tent naast je gebeurt. Gelukkig niet in de onze, goed geïsoleerde Erdmann Schmidt, de opvolgers zijn nog te koop bij de Vrijbuiter. Tent is al 45 jaar oud en lang niet gebruikt, ik denk dat het nu kramp-eren zou worden, maar fijn dat het zo'n leuke vakantie was. MA