Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 16 februari 2015



Een tijdje terug waren we bij onze zoon op visite en toen zei hij dat we zoveel spullen hadden, als ik dat later allemaal op moet ruimen wordt dat een hele klus. Hij is onze enige zoon en we hebben een groot huis. Ik zei je zoekt eerst uit wat je wil houden en vervolgens laat je de kringloop komen die halen het graag op. Ik kan me herinneren dat hij het eerder ook al eens heeft gezegd.
We staan nog volop in het leven dus van weg doen is nog geen sprake. Mochten we terzijner tijd gaan verhuizen wordt het een ander verhaal want dan gaan we vast kleiner wonen. Toch ben ik regelmatig aan het opruimen. Neem nou mijn stapel dagboeken.


 Wat ik daaruit wil bewaren zet ik op een externe schijf en de rest gaat de kachel in, nog een hele klus. Dik 20 jaar hield ik een dagboek bij, tegenwoordig niet meer op papier maar op de tablet. Verdrietige dingen staan er in zoals de ziekte van onze zoon, het overlijden van mijn ouders, zwager, veel dingen vallen nu ook op z'n plaats na het lezen. ik had er in die 20 jaar nooit weer ingelezen. Ook veel plezierige dingen, het slagen voor diploma's van de zoon en de man en mijn werk bij de t.huiszorg. Het huwelijk van de zoon, de verhuizing, de geboorte van de kleinkinderen, prachtige vakantie verhalen en ga zo maar door. De overstromingen in Limburg en Gelderland stonden er ook in. Een paar weken geleden zag ik op t.v dat ze er een gedenkteken plaatsten.



7 opmerkingen:

Birgit zei

Schön, dass Du jahrelang Tagebuch geschrieben hast ! Die Erinnerungen darin zu lesen. Nicht wegwerfen, in den Herd !;-) Es ist nicht dasselbe, ob auf dem PC oder im Buch ! Und wenn es irgendwann dann doch Zeit wird, sie loszulassen, dann möge es so sein ! Aber so ist es sehr schade ! Liebe Grüße, Deine Birgit

Pippa's Hus zei

Die zou ik denk ik niet weggooien. Een heerlijk naslagwerk voor je zoon en kleinkinderen toch? XX Esther

Willy Kooiman zei

Onze (ook enige) zoon zegt dat ook wel eens tegen ons. Tja, zelfde antwoord ook: je haalt er uit wat je zelf wilt houden, nodig wat familie en vrienden uit en laat ze shoppen in je ouderlijk huis en de rest is voor de kringloop. De dakboeken....ik zou ze niet wegdoen hoor, het is een stuk tastbare geschiedenis. Hartelijke groeten, Willy

Anoniem zei

Hier nooit dat soort opmerkingen, ik ben ze voor! Ik zeg: haal er uit waar je belang bij hebt (niet veel, alles staat op het WWW tegenwoordig) en bestel een paar grote containers met van die emmer-chutes, eerst even de kringloop er door en dan... ben je zo klaar, maak je niet druk. MIJN herinneringen hangen er aan, daar hebben jullie niets mee, dus ook geen hartzeer (en zelf wil ik er niet aan denken wat er allemaal weggegooid zal worden, maar ik maak wel een "testament" naar wie of wat mijn handwerk/arbeidspullen heen moeten, als er nog wat over is gebleven, ik handwerk graag) MA

Katrien zei

Dapper dat je afstand kunt doen van je dagboeken.

Marianne zei

Herkenbaar, dat hoor ik ook van mijn dochter. Ze heeft ook totaal niet mijn hobby's.

Anoniem zei

na de ervaring die ik zelf had bij het opruimen van mijn ouders spullen , ben ik zelf wel begonnen met opruimen. uiteindelijk staan de meeste dingen opgeborgen in dozen en kasten dus zoveel waarde hecht ik er zelf ook niet aan anders stond het wel zichtbaar in huis. bovendien wil ik graag kleiner gaan wonen dus zal ik sowieso dingen weg moeten doen.wel overleg ik met mijn dochter wat zij eventueel wel wil hebben zodat ik geen dingen wegdoe die voor haar wel waarde hebben.