Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

woensdag 18 februari 2015

Velingwinkel en recept.

2 weken terug stonden we voor de deur van de veilingwinkel maar de deur was gesloten. We waren op woensdag te winkelen omdat we bijna een week hadden overgeslagen. Ik was van plan om het brood nog te kopen. Dus deze week op nieuw naar de winkel maar dan op een andere dag. Ja het brood lag er nog allemaal. Thuis had ik al bedacht hoe ik het aan zou pakken om nog wat van de prijs af te krijgen. Ik zei tegen de man, het brood is ook nog niet verkocht, verkopen jullie er wel eens wat van? Het antwoord was jawel hoor, we hebben er al weer bij gezet. Toen dacht ik hij naait me een oor aan want waar is het bruin brood dan! Voor 10 eurocent per stuk neem ik ze in 1 keer mee, een gokje mag toch wel eens? Voor 20 eurocent mocht ik ze mee. Jammer genoeg lette ik niet goed op want hij telde de dubbele verpakkingen voor 2 terwijl het 1 verpakking is.


Afijn dan kwamen ze op 40 eurocent. dat waren 60+2 gratis. in de andere dozen zaten allemaal afbakbroodjes 6 dozen a 4 pakjes met 4 broodje voor 20 eurocent + 1 pakje=4 broodjes gratis. Ook had ik nog een busje vlozaad(1,25) gratis erbij totaal 17 euro. Ik zocht de prijzen op internet. 100 afbakbroodjes per pakje van 4 kwamen op 2,89 eurocent nu in de reclame 2,59.  62 broodjes kosten 3,49 eurocent nu in de reclame 2,99. Als ik ze allemaal op kan eten heb ik een winst van 310,88 dat is min de 17 euro die ik er voor heb betaald. normaal zou ik ze natuurlijk nooit kopen want wit brood is niet geweldig voor mij en omdat ze veel te duur ziijn. Als ik veel beweeg en die vezels opvoer gaat het tot nu toe goed. Wat is er nou lekkerder dan een stukje geroosterd brood met gratis kaas ertussen, boter is overbodig, zo in het zakje in de broodrooster, bij de koffie.






 Anders wou ik nooit brood roosteren omdat je er meer boter opsmeerd.

Van Debora kreeg ik recepten om broodpudding te maken en andere, maar dat is echt niet nodig want het is wel over de datum maar niet oud. Voor als jullie het willen proberen zet ik het 1e recept hier onder er volgen meer. Mocht het brood echt oud worden ga ik het zeker proberen. Dank je wel Debora


recept broodpudding:
400gr oud brood,6dl melk,150gr bruine suiker,75gr rozijnen,3eieren,4sneden peperkoek,3eetlepels bloem,scheutje rum(doe ik er niet in),100gr zwarte chocolade in stukjes(doe ik er niet in),bloemsuiker

verwarm de oven voor op 175graden
-snij de korsten van het brood en snij het kruim in blokjes(korsten gebruik ik altijd),snij de peperkoek in stukken
-scheid de eieren en klop het eiwit tot sneeuw
-breng de melk aan de kook met de bruine suiker en een mespunt zout(zout doe ik er niet in)roer het broodkruim en de peperkoek erdoor en plet fijn met een vork,voeg de rozijnen,eierdooiers,bloem en rum toe en meng stevig
-spatel de stukjes chocolade en het stijfgeklopt eiwit erdoor.giet het mengsel in een ingevette bakvorm
-zet in de oven en bak gaar in 1uur,controleer de gaarheid met behulp van een prikker,die er droog moet uitkomen
-ontvorm en laat de broodpudding afkoelen
-bestrooi met bloemsuiker en snij in plakjes   smakelijk!!!

6 opmerkingen:

debora zei

wow!!!zoveel brood dat je geschoord hebt!!smakelijk!

Willy Kooiman zei

Goed gedaan hoor. Ik zou het ook zo aangepakt hebben. Hier in huis ben ik degene die aan het afdingen gaat. Manlief stopt zijn handen in zijn zakken en hoort alles met een brede smile aan. Zoonlief is pas gaan samenwonen en wilde "de joker" inzetten om witgoed te gaan kopen....ik moest mee om af te dingen dus. Geweldig toch. Eerste verdiend. Mijn vader zei altijd: nooit betalen wat ze vragen.......heb ik goed in mijn oren geknoopt. Groetjes en een fijne dag.
Willy

hetis zoalshetis zei

Afdingen ben ik niet goed in.
Mooi dat jij dat wel kan met succes!

Dank voor het recept vd broodpudding.

Rita zei

of wentelteefjes van bakken ,eigeel en melk en vanille suiker roeren en broodje insoppen en bakken is lekker :)

Jo en joh zei

Rita: ja lekker wentelteefjes, maakte mijn moeder vroeger ook altijd.

Anoniem zei

Klopt, geroosterd brood zuipt boter alsof het jonge klare is (of in Friesland Beerenburg, natuurlijk) en dat doet oud brood ook met geklutst ei met melk, de aloude truc om van oud en uitgedroogd brood een traktatie te maken. Raad eens: wentelteefjes van (super) vers brood nemen minder eierkluts op en worden niet zo snel "soppig" in het midden, ze zijn dan wat mindder caloriezwaar. Goed om te weten? Ach, als ik snoep snoep ik goed, maar kauw wat langzamer en eet wat minder, het eet-de-helft (van wat calorierijk is) dieet, bevalt me prima. Geklutst ei (met wat water) en daar fijngesneden soepgroenten in, wat peper naar smaak en dan gebakken en gepresenteerd met geroosterd brood zonder boter vind ik ook lekker, chicken tonight hawaii er bij en je hebt Drentse foe joeng haai (en dat spelt een Drent dus zo, als het kan met wat extra lavasblad - maggiplant - voor extra smaak). Trouwens, een echt zacht gekookt eitje op toast, hoe eenvoudig kan lekker zijn en dan kan je je eigen favoriete brood roosteren. MA