Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

maandag 4 mei 2015

Op verzoek..


Een naailesje op verzoek. Hoe maak ik een spijkerbroek nauwer en korter.
De spijkerbroek die in het vorige bericht liet zien was 18 cm te lang en de pijpen 12 cm te wijd.



Eerst heb ik de lengte afgemeten en in dit geval nam ik 6 cm zoom eraan. Het was n.l moeilijk meten met die lange wijde pijpen en er was stof genoeg. 
Daarna het sierstiksel tot de knie verwijderd, daar boven paste alles perfekt. Deze broek had maar 1 sierstiksel aan de binnen naad.


De andere buiten naad haal je helemaal los vanaf de knie zodat je later gemakkelijk weer het sierstiksel kunt maken. Daarna de naden weer op elkaar leggen en aan de onderkant bij elke pijp tegelijk 3 cm (hij moet 12 cm wijder 3 aan ieder pand) aan de kant van het sierstiksel afspelden en dan naar de knie toe met een vloeiende lijn weer naar het stiksel toe laten lopen.


Je stikt  met een jeansnaald vanaf de knie naar de zoom en bij de  laatste 6 cm van de zoom,  het stiksel weer een halve cm wijder uit laten lopen. Dit geeft een betere zoom, anders kom je stof te kort en krijg je een ophoping van stof. Wel altijd 2 pijpen tegelijk afwerken. Na afwerking van de naad eerst het sierstiksel er weer in naaien en de andere kant af stikken en af werken.
Voor het afmeten van de lengte trek ik altijd even de schoenen aan.


Bij de dikke naad maak je gebruik van een speciaal voetje wat bij de meeste machine's zit om op gelijke hoogte van de verdikking te komen. Deze leg je tegen de naad aan, eerst achter en daarna als je op de naad stikt voor het naaivoetje. Het heeft 2 dikte's. Voor de jeans gebruikte ik de dikke kant.



Ik stik altijd door met een gewone draad en een driedubbel stiksel. Geeft bijna hetzelfde effect als met dik garen en het gaat een stuk gemakkelijker.



3 opmerkingen:

Anita Willems zei

Knap gedaan!
Inkorten vind ik geen probleem, maar smaller maken is een ander verhaal.
Dat van dat voetje wist ik niet, weer wat geleerd.

Willy Kooiman zei

Zulke dingen doe ik ook altijd zelf, vaak is het gewoon een kwestie van doen. Duidelijk uitgelegd zo.

sillie zei

oh dat smaller maken is beslist een hele klus, ik begin er niet aan!