Neem het tempo over van de natuur: haar geheim is geduld.
R.W. Emerson

zondag 16 augustus 2015

K.ringloop en wafelbroodbakken.


Voor de vakantie kocht ik voor 3 euro een wafelijzer voor Brusselse wafels. Het afsluitklepje ontbrak maar daar heb ik een handig knijpertje voor dus dat was geen probleem. Het knijpertje was van een kapstokje af gebroken.



Niet dat ik Brusselse wafels ging bakken, ik zou er veel te dik van worden. Nee, ik had al een paar keer gelezen dat er mensen zijn die er g.luten vrij brood in bakken. Ik dacht dat lijkt me een super idee voor de vakantie of als er snel een broodje nodig is wegens te weinig gebakken. Komt soms wel eens voor maar het is ook nog eens een stuk voordeliger dan kant en klaar brood kopen.

Eerst thuis de proef op de som genomen met een recept waar ik altijd mijn broden van bak. Alles door 4 gedeeld en zo kon ik 6 wafels bakken, 2 voor s'morgens en 4 voor de middag. Iedere dag vers. Eerst wel even gewogen of het gewicht overéén komt met wat ik anders eet.

Hier het recept voor bruin brood.
100 gram bruin meel.
1 lepel zonnebloem olie.
1 ei.
1 dl water.
1 th. lepel fiberhusk.
snufje zout.
beetje suiker.
1 gram gist.
Met een kwastje wat olie in de vorm smeren.
Laat het ijzer heet worden. Doe een flinke lepel deeg in het midden van het ijzer. Als het lichtje weer uit gaat is de wafel klaar (3 minuten ongeveer).


Ik ben er helemaal tevreden over. Je zou net zo goed ander meel kunnen gebruiken.
Het droogt ook niet snel uit.


12 opmerkingen:

my little ✂ cottage zei

Heel goed bedacht!

Marianne zei

Mooie oplossing voor de sluiting en handig voor op reis.

Pippa's Hus zei

Mmmm Wafels, maar dan ook het liefst met warme kersen en slagroom. Maar dat is dan weer niet gezond he? ;-((
XX Esther

Jo en joh zei

Marianne, dat knijpertje is goud waard, ik gebruik het om een stevige zak af te sluiten of als er iets gelijmd en geklemd moet. Nu dus voor het wafelijzer. Ik vond het vorig jaar op een markt.

debora zei

wat ben jij vindingrijk!!je moet er maar opkomen,hoor!
groetjes debora

Willy Kooiman zei

Wat een goed idee zeg, die ga ik onthouden.

Anoniem zei

Idee van Wouter Klootwijk: je kunt oliebollenmix gebruiken als wafelmix, dus misschien, als je glutenvrij oliebollenmix ziet staan in de zomer? Smaken net als gewone wafels, die oliebollenwafels en de mix was supergoedkoop in maart, haha. Ik gebruik gewone knijpers ook overal voor wat dicht of vastgehouden moet worden als ik niks anders heb (vaak dus) Mijn wasknijpermandje is ook niet als zodanig geboren: het is een kinder fietsmandje, zo eentje voor aan het stuur, kan gewoon in de regen blijven hangen gevuld met wasknijpers, want het water loopt direct weg en de haken voor over het stuur zijn in mijn ogen gewoon haken voor over van alles en nog wat.MA

Anoniem zei

Sorry, vergeten, ken je As pen mix voor glühwein, kun je veel meer mee doen, o.a. een lepeltje in je broodmix of een lepel in je zelfgemaakte kilo appel(moes) of naar behoeft door je jam met een beetje een flauw smaakje, rozebottels bijv. kunnen flauw smaken, dan is die (t is wel duur) kruidenmix lekker. Maar je kunt ook builtjes mix voor glühwein kopen, die zijn goedkoper, maar dan maar even laten meetrekken. MA

Jo en joh zei

Oliebollenmix daar zeg je wat. Lekker alvast voor het oude jaar. Ik heb ze al jaren niet meer gegeten maar ik durf ze nu wel aan. Mijn maag ie redelijk herstelt dat merk ik met warm eten en hete thee. Bedankt voor de tip.

Jo en joh zei

As pen mix ken ik niet maar op het net is alles te vinden dus ga ik even zoeken.
Mijn knijpers hang ik wel altijd binnen, ben anders bang voor roest. Handig zo'n fietsmandje en ook nog een decoratief.

Jo en joh zei

Gevonden M.A as pen mix. 4,35 was de prijs zag ik. Och als er maar een beetje in gaat is het nog te doen.

ineke zei

jo wat een super idee om broodjes in wafelvorm te bakken!!!
doet geweldig "luxe" aan en eet veel smakelijker weg dan een gewone boterham !! krijg nu spijt dat ik mijn wafelijzer weggeven heb!